Erasmus Mundus felles mastergrad i medisinsk avbildning og applikasjoner (MAIA)

Generelt

Les mer om dette programmet på institusjonens nettsider

Programbeskrivelse

MaIA (MedicAl Imaging and Applications) er en 2 års felles mastergrad (120 studiepoeng) koordinert av Universitetet i Girona (UdG, Spania) og med Universitetet i Bourgogne (uB, Frankrike) og Università degli studi di Cassino e del Lazio Meridionale (UNICLAM, Italia) som partnere.

Medical Image Analysis and Computer-Aided Diagnosis (CAD) systemer, i nær utvikling med nye bildeteknikker, har revolusjonert helsevesenet de siste årene. Denne utviklingen har gjort det mulig for leger å oppnå en mye mer nøyaktig diagnose på et tidlig stadium av de viktigste sykdommene. Teknologien bak utviklingen av CAD-systemer stammer fra forskjellige forskningsområder innen informatikk som kunstig intelligens, maskinlæring, mønstergjenkjenning, datasyn, bildebehandling, og sensorer og tilegnelse. Det er en klar mangel på MSc-studier som dekker de tidligere nevnte områdene med en spesifikk applikasjon for analyse av medisinske bilder og utvikling av CAD-systemer innen en integrert medisinsk bildebehandling. Videre har medisinsk teknologibransjen oppdaget et økende behov for sakkyndige på dette feltet.

Bli med MaIA for å være en del av denne revolusjonen og påvirke karrieren din!

Mål

Denne mastergraden er riktig grad ikke bare for innehavere av en bachelorgrad i informatikkteknikk, men også i nær beslektede felt innen enten ingeniørfag (f.eks. Elektro-, industri- og telekommunikasjonsteknikk, etc.) eller vitenskap (f.eks. Matematikk og fysikk, osv. .) som forfølger en dypere kunnskap om informasjonsteknologi og dens anvendelser.mri, magnetic resonance imaging, diagnostics jarmoluk / Pixabay

Kursstruktur

MaIA Master er et toårig studieprogram fordelt på fire semestre designet og utviklet for å sikre en tydelig og strukturert pedagogisk fremgang innen medisinsk bildeanalyse, fullt integrert blant de tre universitetene i konsortiet:

År 1

uB (første semester) UNICLAM (andre semester)
  • Bildebehandling I (ECTS 6)
  • Digital signalbehandling (ECTS 6)
  • Programvareteknikk (ECTS 5)
  • Anvendt matematikk (ECTS 6)
  • Sensorer og digitalisering (ECTS 5)
  • Fransk kultur (ECTS 2)
  • Mønstergjenkjenning (ECTS 6)
  • Introduksjon til robotikk (ECTS 5)
  • Parallelle prosesseringssystemer (ECTS 6)
  • Distribuert programmering og nettverk (ECTS 6)
  • Avansert bildeanalyse (ECTS 5)
  • Italiensk kultur (ECTS 2)

År 2

UdG (tredje semester) Forskning / trening (fjerde semester)
  • Registrering og applikasjoner av medisinsk bilde (ECTS 6)
  • Medisinsk bildesegmentering og applikasjoner (ECTS 6)
  • Datastøttet kirurgi og medisinsk robotikk (ECTS 6)
  • Datastøttet diagnose (ECTS 5)
  • e-helse (ECTS 5)
  • Lokal kultur (ECTS 2)
MSC-avhandling i et selskap eller noen av partnernes institusjoner UdG, uB eller UNICLAM (ECTS 30)

Det overordnede målet er å ta utgangspunkt i vitenskapelig grunnleggende, lavt nivå bilde- og signalbehandling og tilegnelse. Andre semester er viet til mer avanserte bildebehandlingsalgoritmer sammen med maskinlæring og mønstergjenkjenning. Spesiell vekt vil bli lagt til grunnleggende grunner for medisinsk robotikk og algoritmeoptimaliseringsmetoder. Tredje semester vil dra nytte av de tidligere modulene og fokusere på å utvikle rammer for datastøttet deteksjons- og diagnosesystemer med spesiell vekt på klinisk anvendbarhet og evaluering. I tillegg vil avansert medisinsk robotikk dekkes under hensyntagen til datastyrt kirurgi og assistert intervensjon. I tillegg vil det bli foreslått et prosjekt for medisinsk avbildning som vil implementere disse emnene. Det avsluttende semesteret vil bli viet fullt og helt til utviklingen av masteroppgaven i et emne som er foreslått av konsortiet, samarbeidende selskaper / forskningslaboratorier eller av motivasjonen fra studenten i forbindelse med medisinsk bildeanalyse.

Det arrangeres en induksjonsuke hvert år i september hvor de påmeldte studentene blir informert om studiet, vurderingen og reglene. Induksjonsuken tillater også nye studenter å møte andreårsstudenter eller tidligere MaIA-studenter.

Scholars

Stipendiater (tilreisende professorer) er en merverdi av MaIA-mesteren. Nedenfor er listen over besøkende lærde.

Professor Steven Jacques
Professor Jacques, fra Oregon Health and Science University, ga undervisning i modulen Sensors and Digitalisering. Han gjennomførte et sett med seminarer som forklarte bruken av interaksjoner mellom lette vev både for diagnose og behandling.


Dr. Adrian Galdran
Dr. Galdran, fra INESC TEC Porto, holdt foredrag i modulen Advanced Image Processing. Praktiske øvelser ble sammenflettet med teoretisk innhold relatert til avansert fargebildebehandling, inkludert retinex-teorien om fargesyn og den motsatte generasjonen av retinalbilder.
Dr. Cristophe Doignon
Dr. Doignon, fra University of Strasbourg, ga undervisning i modulen Computer-Aided Surgery and Medical Robotics. Foredragene hans vedrører å guide roboten under robotkirurgi og datamaskinassistert medisinsk inngrep. Han komplimenterte undervisningen med spesifikke laboratorier.
Dr. Alícia Casals
Professor Casals, fra University Polytechnic i Barcelona (UPC), ga undervisning i modulen Computer-Aided Surgery and Medical Robotics. Hun gjennomførte et sett teoretiske seminarer om robotassistanse i rehabilitering og i kirurgi og laboratorieøkter om medisinsk robotikk og haptisk utstyr.
Dr. Jose Manjón
Dr. Jose Manjón, fra University Polytechnic i Valencia (UPV), ga undervisning i modulen Medical Image Segmentation and Applications. Han gjennomførte et sett med seminarer om fordelene med patch-baserte tilnærminger for bildebehandling og bildesegmentering.

Professor Fabrice Meriaudeau
Professor Meriaudeau, fra Universiti Teknologi Petronas (UTP), ga undervisning i modulene Computer-Aided Diagnosis and Medical Image Segmentation and Applications. Han introduserte studentene for det dype læringsparadigmet for medisinsk bildesegmentering gjennom både seminarer og laboratoriepraksis.
Mr. Josep Fernández Bayó
Fernández Bayó, fra Corporació Sanitària Parc Taulí (Sabadell), ga undervisning i modulen e-helse. Han gjennomførte et seminar om det digitale sykehuset, hvordan informasjon deles på tvers av alle sykehusene, fra anskaffelsesenheter til den endelige brukeren som går gjennom PACS-databaser.
Dr. Nicolás García Aracil
Dr. García Aracil, fra University Miguel Hernández (UMH, Elx) ga undervisning i modulen Computer-Aided Surgery and Medical Robotics. Foredragene hans handlet om rehabiliteringsrobotikk, interaksjon mellom mennesker og roboter og design og kontroll av nye robotapparater.

Hvis du vil komme

Stipendiater (tilreisende professorer) er velkomne i MaIA-masteren. Hvis du er interessert, kan du søke om stipend for å undervise og gi seminarer i ethvert av semestrene / universitetene i konsortiet. Minimumsoppholdet er 2 uker opp til 3 måneder.mri, magnetic resonance imaging, diagnostics jarmoluk / Pixabay

Søknadsprosedyre

Søknad om frist for Erasmus + tilskudd: Lukket
Valg av møtedato: Midt i mars 2020
Gi varsel om aksept: 2. april 2020
Søknad om frist for selvfinansierte studenter: 8. mai 2020 (åpner snart)
Selvfinansierte studenter aksept: Fra begynnelsen av juni 2020
Kursstart: Fra begynnelsen av september 2020

studenter

Dokumentasjonen som kreves er som følger:

  • Søknadsbrev som beskriver begrunnelsen for å ville påta seg programmet (motivasjonsbrev)
  • Curriculum vitae
  • Sertifisert kopi av universitetets bachelorgrad eller tilsvarende med posterutskrift (engelsk oversettelse) - hvis du ikke får din BSc innen søknadsfristen, må du oppgi et sertifikat som beviser at du er registrert det siste året av din BSc
  • Attest utstedt av hjemmeuniversitetet som tillater opptak til studenter
  • Bevis på kompetansenivå i engelsk (engelsk språkferdighet bevist ved offisiell TOEFL (institusjonelle tester er ikke akseptert) med minst 95 poeng (internettbasert test), TOEIC med minst 1345 poeng, APTIS C fra British Council, PTE General Level 4, IELTS Akademisk på minimum 7 eller Cambridge Certificate in Advanced English (CAE) med minimumsnivå C1.)
  • 2 navn på dommerne og adressene deres, helst fra universitetet eller instituttet som tildelte den første graden. Vi ber dem om å fylle ut et evalueringsskjema og sende oss et anbefalingsbrev
  • En kopi av gyldig ID-dokument og / eller pass
  • 1 gjeldende passstørrelse.

Merk at sertifiserte kopier ikke er obligatoriske på utvelgelsesstadiet (en kopi uten sertifisering er tilstrekkelig). På samme måte er oversatte dokumenter ikke nødvendige så lenge originaldokumentene er skrevet på engelsk, spansk eller katalansk.

** Når du er valgt av konsortiene:

  • du må gå inn på søknadsskjemaet før Udregistrering hos UdG og fylle ut all informasjonen du etterspør. Dette trinnet er obligatorisk for at alle studenter skal bli godkjent i masterstudiet.
  • Du må be om et dokument med karakterpoeng gjennomsnittlig ekvivalens av utenlandske merker i det spanske systemet, fra “Ministerio de Educación Cultura y Deporte”.

Vær oppmerksom på at ufullstendige søknader ikke vil bli tatt i betraktning . Les nøye listen over dokumenter, og sørg for at du koblet alt til søknaden din, inkludert oversettelser. Ingen dokumenter kan sendes per post eller e-post på det stadiet.

Scholars

Stipendiater (besøkende professorer) kan søke om stipend for å undervise og gi seminarer i MaIA Master. Minimumsoppholdet er 2 uker til 3 måneder. Søknad skjer via e-post (ikke bruk den elektroniske søknaden), send inn følgende dokumentasjon til info@maiamaster.org

  • Søknadsbrev som beskriver begrunnelsen for å ville være tilreisende stipendiat i programmet. Søkeren bør legge vekt på feltet (forskning, undervisning eller begge deler) han ønsker å være involvert i og aktivitetene han / hun planlegger å levere.
  • Curriculum vitae
  • Bevis på kompetanse i engelsk til undervisningsformål
  • En kopi av gyldig ID-dokument og pass

Studieavgift

Programland EU Partnerland Ikke-EU
9000 €
4500 € / år per student
11.000 €
5 500 € / år per student

Gebyrer inkluderer:

  • Registrering i de tre vertsinstitusjonene, inkludert faglige ressurser og tjenester fra de tre universitetene
  • Full forsikringsdekning
  • Utstedelse av vitnemålet (felles mastergrad)
  • Administrasjonskostnader

Avgifter inkluderer ikke:

  • Levekostnader
  • Transportkostnader
  • Svarte oversettelser og andre administrative prosedyrer
  • Visa kostnader

Grants

Erasmus + Bevilgninger

EMJMD-stipendene inkluderer studentdeltagelseskostnader (inkludert skolepenger, full forsikringsdekning og eventuelle andre obligatoriske kostnader knyttet til studentdeltakelse på kurset), et bidrag til studenters reise- og installasjonskostnader og et oppholdsgodtgjørelse for hele EMJMDs varighet studieprogram.

Programland EU: 35 000 € Partnerland Ikke-EU: 42 000 €

Dette beløpet vil variere avhengig av studentens opprinnelsesland (hvis opprinnelse> 4.000 km fra Girona)

Forsiktig: Geografisk balanse er tatt i betraktning, dvs. at ikke mer enn 3 kandidater med samme nasjonalitet kan tildeles et EMJMD-stipend under samme inntak.

Bidrag til oppholdskostnader må ikke gis til:

  • Program- og partnerlandstudenter i EMJMD-periodene (studie, forskning, plassering, oppgaveforberedelse) tilbrakt i hjemlandet.
  • Partnerlandstudenter i EMJMD-perioder over 3 måneder tilbrakt i ethvert partnerland.

Konsortiumstipend

Bevilgning, gitt av konsortiet, frafaller gebyrene på hvert av de 3 universitetene for en EU-student (9000 euro).

Selvfinansierte studenter

Programmet er også åpent for kandidater som ikke ber om økonomisk støtte. Selvfinansierte studenter er ansvarlige for å betale for sine egne avgifter og alle kostnader som stammer fra deres deltakelse i master (f.eks. Overnatting, transport, opphold, osv.).

Vi anbefaler søkerne å søke tidlig etter sponsing eller ekstern finansieringskilde i hjemlandet for å kunne gjennomføre mobilitetsprosjektet sitt.

Partner- eller programstudenter

Partnerland = Studenter som ikke har statsborgerskap i et av medlemslandene i EU, Norge, Island, Liechtenstein, Tyrkia Serbia eller Nord-Makedonia), regnes som studenter fra partnerland.

Partnerlandstudenter som ikke er bosatt eller har utført hovedaktivitet (studier, trening eller arbeid) i mer enn totalt 12 måneder i løpet av de siste 5 årene i noe programland, anses som partnerlandstudenter. Den 5-årige referanseperioden for disse 12-månedersreglene beregnes bakover fra innleveringsfristen for å søke om EMJMD-stipendet.

** Programland = Studenter som har statsborgerskap i en av disse statene, regnes som studenter fra programland: Østerrike, Belgia, Bulgaria, Kypros, Kroatia, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovenia, Slovakia, Spania, Sverige, Nord-Makedonia, Island, Liechtenstein, Norge, Serbia og Tyrkia.

Advarsel! Studenter med dobbelt nasjonalitet må angi nasjonalitet som de sender inn stipendsøknaden sin under. Ingen endring vil være mulig etter innlevering av søknaden.

Studenterklæringer

MaIA-mesteren har introdusert meg for praktiske anvendelser av maskinlæring og bildeanalyse for å løse eksisterende vanskeligheter når jeg arbeider med å analysere medisinske bilder. I tillegg til å styrke min yrkeskarriere, har MaIA utsatt meg for et internasjonalt samfunn av studenter og forskere og hjulpet meg med å oppdage og lære om forskjellige kulturer. Å reise til flere byer har påvirket måten jeg ser og forholder meg til miljøet mitt på. For oppgaven min jobbet jeg med påvisning av bløtvevlesjon i digital brysttomosyntese ved å bruke domenetilpasning fra mammogrammer i Screenpoint Medical (Nijmegen, Nederland).

- Mahlet Birhanu, programvareingeniør for forskning ved Erasmus MC

Å bli medlem i MaIA var definitivt en livsendrende opplevelse. Programmet ga meg ferdigheter innen medisinsk bildebehandling og tillot meg å samhandle aktivt med ledende forskere rundt om i Europa. Under avhandlingen jobbet jeg på en hjerte-MR ved å foreslå nyskapende metoder for å hjelpe radiologer. For tiden, som doktorgradsstudent, er jeg veldig fornøyd med hvordan MaIA styrket karrieren min og hjalp meg med å nå mine mål.

- Ezequiel de la Rosa, Ph.D. Student

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

La Universidad de Girona es una institución pública que se integra en el sistema de universidades públicas catalanas, sobresale en la docencia y en la investigación y participa en el progreso y el des ... Les mer

La Universidad de Girona es una institución pública que se integra en el sistema de universidades públicas catalanas, sobresale en la docencia y en la investigación y participa en el progreso y el desarrollo de la sociedad mediante la creación, transmisión, difusión y crítica de la ciencia, la técnica, las humanidades, las ciencias sociales y de la salud y las artes. Es motor económico y cultural de su entorno, y expresa la vocación de universalidad y de apertura a todas las tradiciones, avances y culturas del mundo. Minimér