Filosofisk doktor i populasjonsstudier

Generelt

Programbeskrivelse

Handle om

Ph.D. i befolkningsstudier i helse er tverrfaglig og leveres i fellesskap av fakultet for helsefag og fakultet for kunst og vitenskap. Studenter i dette programmet er normalt veiledet av fakultet medlemmer i helsefag og samfunnsvitenskap disipliner.

Studenter registrert i befolkningsstudiet i helse vil undersøke skjæringspunktet mellom sammenhenger der personer, familier og samfunn lever og jobber, og opplever helse og velvære. Spesielt fokuserer hovedrollen på:

1. Identifisering av de komplekse strukturfaktorene og ressursene som påvirker helsefellesskapet : Studentene vil bli utsatt for teoretiske rammer knyttet til folkehelsestatus, inkludert de sosiale og økologiske determinanter for helse.

2. Identifisering og forståelse av samfunns- og helsesystemegenskaper og det politiske miljøet for å forstå helsevesenets ressurser og hvordan de er effektive når det gjelder å ta hensyn til befolkningens helseproblemer : En systematisk, vitenskapelig tilnærming til å studere befolkningsstudier i helse vil fremme dagens forståelse av helseproblemet og sykdom mens du genererer måter å håndtere helsemessige bekymringer. I tillegg til å fokusere på helseunderskudd eller risikofaktorer, kan populasjonsstudier også identifisere strategier for å opprettholde eller forbedre helse. Undersøkelse kontekstuelle faktorer kan hjelpe beslutningstakere bestemme generaliserbarheten av strategiene med andre, liknende befolkninger.

Befolkningsstudiet i helsefag er et avhandlingsbasert program. Hvert elevs akademiske program integrerer konsentrasjonen som er deklarert, med sin forskning, omfattende undersøkelse og kursarbeid synkronisert rundt de fremtredende temaene i konsentrasjonen og det spesielle forskningsproblemet som forfølges. Avhengig av faglig bakgrunn, kan studentene bli pålagt å fullføre opptil seks kurs. Kurskrav tilbys gjennom en kombinasjon av uavhengige studier, som vil skreddersys direkte til temaene i den deklarerte konsentrasjonen, og eksisterende regulariserte utdanningskurs i samfunns- og helsevitenskap.

Programmets sentrale læringsutbytte forbereder kandidater til å gjennomføre forskning eller befolkningsbaserte helsetiltak på en rekke områder, blant annet avansert utdanning, ideell og for profittorganisasjoner, og offentlige og private byråer:

  • Avansert teoretisk kunnskap om følgende -
    • Sammenhenger mellom helse og sted. Virkningen av steder og mellomrom, som vist gjennom sosioøkonomiske, geografiske og demografiske sammenhenger.
    • Identifisere andre relevante teoretiske rammer som gir større forståelse av befolkningens helse. For eksempel, sosial epidemiologi, politisk økonomi og tverrsnitt.
    • Identifisering av relevante populasjonshelseindikatorer for geografiske regioner, og hvordan disse indikatorene kan adresseres for å påvirke helsestatusen positivt.
    • Identifisere sammenligninger mellom geografiske områder for å forstå bedre likheter og forskjeller i helsestatus og trivsel mellom grupper av mennesker som har forskjellige geografiske sammenhenger, ressurstilgang og muligheter for deltakelse.
    • Sammenhengen mellom befolkningens helse og bærekraft i bredere samfunnsmessige og globale sammenhenger. Bestemme virkningen av sosiale (in) likheter på befolkningens helse og bærekraft, innenfor og mellom land, i forhold til ulike samfunnsøkonomiske, politiske eller sosioøkologiske forhold.
  • Identifikasjon og grundig undersøkelse av ett av syv emneområder: (1) livskurs, aldring og helse; (2) intervensjonseffektivitet; (3) mangfold, ulikheter og ulikheter og sosiale determinanter for helse; (4) politikk og politikkanalyse; (5) befolkning og demografiske endringer; (6) bærekraft og befolkning helse; og (7) global helse.
  • Avansert forståelse av relevante metodologiske områder for å undersøke populasjonsstudier, for eksempel case-studier, sosial epidemiologi og nettverksanalyse.
  • Identifisering og anvendelse av nye metoder for å studere befolkningshelse. For eksempel syndemikk, som undersøker samspillet mellom samtidige eller sekvensielle sykdommer i en befolkning i forhold til sosiale forhold som klynger blant befolkningene.
  • Avansert evne til å foreslå, designe og implementere et forskningsemne som omhandler helseproblemer fra populasjonsstudier og klinisk utfallsperspektiv.
  • Avansert evne til å identifisere relevante kunnskapsoversettelsesmetoder som vil påvirke politikk og programmering innen populasjonsstudier.

Fremtidsstudenter som søker veiledere bør besøke Søkeveiledere- siden.

Ph.D. Programmet administreres sentralt av Skolen for høyere studier enn i enkelte avdelinger eller fakulteter.

konsentrasjoner

  • Mangfold, ulikheter, ulikheter og sosiale determinanter for helse
  • Verdens befolknings helse
  • Livsforløp, aldring og helse
  • Politikk, politikkanalyse og befolkningshelse
  • Befolknings helse og demografiske endringer
  • Bærekraft og befolknings helse
Sist oppdatert mars 2020

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Om skolen

The University of Lethbridge was built on a commitment to students and the student experience, small classes and the liberal arts. Those founding principles are still at the forefront of what we do. T ... Les mer

The University of Lethbridge was built on a commitment to students and the student experience, small classes and the liberal arts. Those founding principles are still at the forefront of what we do. Today the U of L is respected around the globe and is recognized as a research-intensive, comprehensive university. Minimér
Lethbridge