Beskrivelse av målene Målrettet av studieperiodenÅ ha kunnskap og forståelseskapasitet til å gripe inn i de ulike sykepleieområdene Vet hvordan du søker om kunnskap og forståelse, for å vise en faglig tilnærming Evne til å løse problemer i sammenheng med menneskelige responser på helseproblemer og prosesser for overgang av enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn, samt å bygge og rasjonalisere sine egne argumenter Evne til å samle, velge og tolke relevant informasjon, sammen med enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn, for å gi dem mulighet til å støtte de løsningene de anbefaler og de kliniske vurderinger de utsteder, herunder i analysen de relevante sosiale, vitenskapelige og etiske aspektene Kompetanser som tillater dem å formidle informasjon, ideer, problemer og løsninger, både til spesialister og ikke-spesialister Livslang læring ferdigheter med høy grad av autonomiKonseptuelle rammeverkSykepleie de siste tretti årene har gjennomgått en vesentlig utvikling i nivået av vitenskapelig kunnskap og trening på teknologisk nivå og på nivået med omsorgsfilosofien som følge av sosiokulturelle, politiske, økonomiske, demografiske og epidemiologiske endringer i moderne samfunn.
Utfordringene mot sykepleiere i Portugal, som i andre land i den vestlige verden, er hovedsakelig knyttet til kompleksiteten i helse- og sykdomssituasjoner som krever en tverrfaglig tilnærming, som går utover helse og krever reelt arbeid av teamet og bruk av kreativitet for å omgå interne og eksterne hindringer for organisasjonen der de utfører sin virksomhet.
Blant utfordringene som nåtid og fremtid står for sykepleieprosessen og helseprofilene generelt, skiller seg følgende ut:Utfordringen fra FORSIKTIGHETS paradigmet, fra et helseperspektiv, som et menneskehetsbehov, som er felles for alle de forskjellige helseprofessene, og som sådan krever et ekte tverrfaglig samarbeid;
Nye helseproblemer, relatert til livsstil, aldring, kroniske sykdommer, aids / hiv, rusmisbruk, fattigdom og sosial ekskludering, blant annet;
Endring i omsorgsinnstillingen som er preget av overføring av sykehuspleie til samfunnstjenester og omorganisering av primærhelsetjenesten. Denne orienteringen til å øve på samfunnet utfordrer sykepleiere til en stadig mer autonom, multifunksjonell og fleksibel ytelse, innsatt i tverrfaglige grupper hvor brukeren / borgeren deltar i beslutningen i helse;
Øke kompleksiteten i de faglige situasjonene som skal styres og utviklingen av arbeidsorganisasjonen som krever tverrfaglige og tverrfaglige tilnærminger, noe som innebærer fremveksten av "kollektiv kompetanse" som følge av kvaliteten på samarbeidet mellom individuelle kompetanser;
Utfordringen var knyttet til borgernes rettigheter og plikter, mangfold, differensiering og multikulturalisme;
Utfordringen med kvaliteten på opplæring og omsorg, samtidig et etisk og moralsk problem og et troverdighetsproblem og profesjonell verdighet;
Behovet for utdanning for statsborgerskap, moralsk utvikling, deltakelse i samfunnslivet, bygging av en transnasjonal identitet;
Informasjonssamfunnet og behovet for nye strategier for en ny posisjonering av skolen og yrket i forhold til samfunnet der vi bor, hvor "livslang læring" er det dominerende temaet.Verdens helseorganisasjon (WHO), en av de ledende internasjonale referanseorganisasjonene innen sykepleie, identifiserer oppdraget, lokaler og aspekter ved autonom intervensjon:
"sykepleierens primære oppdrag i samfunnet er å hjelpe enkeltpersoner, familier og grupper til å bestemme og oppnå sitt potensiale i fysisk, mental og sosial rikdom ved å gjøre det i sammenheng med det miljø de bor og arbeider i. helsevern, sykdomsforebygging, planlegging og levering av kurativ omsorg og rehabilitering. Sykepleie omfatter de fysiske, mentale og sosiale aspektene av livet som de påvirker helse, sykdom, funksjonshemning og død.
Sykepleiere tillater aktiv deltakelse av individet, hans familie og venner, den sosiale gruppen og samfunnet, tilstrekkelig i alle aspekter av helsevesenet, og oppfordrer dermed til uavhengighet og selvbestemmelse. Sykepleiere jobber også som partnere av medlemmer av andre yrker som er involvert i helsetjenester. "
Nursing Setting, ifølge International Council of Nurses, bekrefter autonom og samarbeidsprosess, blant annet helsefremmende, sykdomsforebygging, omsorg i sykdom og funksjonshemming, og døende prosessen.
I kodeksen for sykepleiere er det preambulært uttalt at behovet for pleie er universelt og at sykepleiere har fire grunnleggende ansvar: å fremme helse, forebygge sykdom, gjenopprette helse og lindre lidelse. I henhold til forskriften om profesjonell utøvelse av sykepleiere (lovdekret nr. 161/96, 4. september) er de grunnleggende tiltakene "helsefremmende, sykdomsforebygging, behandling, rehabilitering og sosial reintegrasjon" (art. 8 º) og sykepleieøvelsen, i tillegg til klinisk praksis, vurderer ledelse, forskning, undervisning, opplæring og rådgivende områder (artikkel 9).
Kompetansene til den generelle omsorgssykepleieren er definert av ordningen for sykepleiere (OE, 2003), i henhold til kompetanseene som omfatter ICN-rammene for kompetanse for generalistiske sykepleiere ved Det internasjonale hjerneværelset (ICN).