Mastergrad i folkehelse

Generelt

Les mer om dette programmet på institusjonens nettsider

Programbeskrivelse

Master in Public Health er et internasjonalt konsolidert navn som identifiserer videreutdanning orientert mot opplæring av fagpersoner med akademisk grunnutdanning, og kommer fra et bredt spekter av fagområder som inkluderer fra helsevitenskapene i streng forstand til samfunnsvitenskapene. Varigheten av denne masteren er 60 studiepoeng og kan fullføres på 1, 2 eller 3 år, maksimalt. Før formalisering av påmelding blir studentene imidlertid sendt fra sekretariatet til masterkoordineringsenheten for personlig veiledning om studieplan og timeplan.

For å gi effekt på retten til å forene studier med arbeid og familieliv, beskrevet i studentvedtekten, anbefales det at studenter som jobber tar Master på deltid, med en varighet på 2 år. Undervisningen er grunnleggende ansikt til ansikt, og er orientert mot trening for profesjonell praksis og / eller forskning.

Master in Public Health er et internasjonalt konsolidert navn som identifiserer videreutdanning rettet mot opplæring av fagpersoner med akademisk grunnutdanning, som kommer fra et bredt utvalg av fagområder som inkluderer fra helsevitenskapene i streng forstand til samfunnsvitenskapene. Varigheten av Master of Public Health tilsvarer 60 studiepoeng som kan fullføres på 1 eller 2 år. Undervisningen er grunnleggende ansikt til ansikt, og orientert mot trening for profesjonell praksis og / eller forskning.

Masteren er en offisiell universitetsopplæring som står til tjeneste for avansert opplæring av fagpersoner for profesjonell, forsknings- eller undervisningsaktivitet for å bidra til å fremme og forbedre helse, samt fremme rettferdighet og effektivitet i helsesystemer. Det gir derfor tilgang til doktorgradsprogrammet ved universitetet og gjennomføres i nært samarbeid med Generaldirektoratet for folkehelse i helsedepartementet i Murcia-regionen, inkludert undervisningsstøtte. I tillegg til disse fagfolkene, består lærerstaben til masteren av forskjellige avdelinger ved Universidad de Murcia , med andre spanske universiteter, og med National Health School of Carlos III Health Institute.

Det er etablert tre reiseruter som tilsvarer tre veldefinerte faglige og forskningsorienterte og opplæringsprofiler:

  • Profesjonell reiserute: rettet mot å praktisere folkehelsepersonell eller de som ønsker å utføre en profesjonell virksomhet (praktiserende folkehelseleger, sykepleiere, apotek, veterinær og annet offentlig helsepersonell).
  • Forskningsplan: i folkehelse, rettet mot fagpersoner som ønsker å utføre en fremtredende forskningsaktivitet innen folkehelse som bruker den epidemiologiske metoden eller kvalitativ forskning for å utføre doktorgradsavhandlingen.
  • Reiserute for bosatte leger i forebyggende medisin og folkehelse: (regulert av RD. 127/84) som trenger å fullføre en Master of Public Health i sitt første år av opphold.

Master-fil

Læringssenter: Det medisinske fakultet
Type undervisning: presencial
Språk: spansk
varighet: Ett år
Studiepoeng: 60
Tittel: Mastergrad i folkehelse
Stipend, tilskudd og mobilitet: Nasjonalt / internasjonalt
Pris per kreditt:
  • I 1. påmelding: € 37.11
  • I 2. registrering: € 60,32
  • I 3. registrering: € 69,59
  • I fjerde eller på rad: € 69,59

begrunnelse

Hovedmålet er å søke å gi deltakeren den grunnleggende kunnskapen, holdningene og ferdighetene som er nødvendige for å kunne utføre en profesjonell aktivitet i folkehelseadministrasjonen eller starte en forskningsaktivitet som fører til en doktoravhandling og / eller et forskningsprosjekt.

De generelle målene er følgende:

  • Få en forståelse av helsen = sykdomskontinuum og faktorene som påvirker den som determinanter for helse.
  • Tren for å forstå og tolke det juridiske rammeverket som aktiviteten til spesialisten i forebyggende medisin og folkehelse skal utvikles i.
  • Definer helsesystemet som en helhet og bidraget fra de forskjellige komponentene for utarbeidelse og utvikling av helsepolitikk.
  • Få kunnskap og ferdigheter som er nødvendige i alle de grunnleggende vitenskapene som letter og forbereder opplæringen til spesialisten i forebyggende medisin og folkehelse.
  • Kjenne og anvende den epidemiologiske metoden innen overvåking, forskning og evaluering.
  • Tren for å analysere helseproblemer og risikofaktorer for å bli syke, både fra aspektene ved forebygging av sykdommer og de som beskytter og helsefremmende.
  • Få kunnskap om planlegging, styring, styring og evaluering av helsetjenester og deres ressurser.

132110_pexels-photo-48604.jpegNegativt rom / pexels

kompetanser

Grunnleggende kompetencer

  • Kunnskap og forståelse som gir grunnlag eller mulighet for originalitet i utvikling og / eller bruke ideer, ofte i en forskningssammenheng.
  • At studentene kan bruke sine kunnskaper og sin evne til å løse problemer i nye eller ukjente miljøer innenfor bredere (eller tverrfaglige) sammenhenger knyttet til sitt fagområde.
  • Studentene er i stand til å integrere kunnskap og håndtere kompleksitet og formulere dommer basert på informasjon som var ufullstendig eller begrenset, omfatter refleksjoner på sosiale og etiske ansvar knyttet til bruk av sine kunnskaper og dommer.
  • At studentene vet hvordan de skal kommunisere konklusjonene sine og kunnskapen og de endelige grunnene som støtter dem til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper på en tydelig og utvetydig måte.
  • At studentene har de læringsevner som tillater dem å fortsette å studere på en måte som i stor grad vil være selvstyrt eller autonom.

generelle ferdigheter

  • Vurder etikk og intellektuell integritet som essensielle verdier for profesjonell praksis.
  • Å kunne projisere kunnskap, evner og ferdigheter som er tilegnet for å fremme et samfunn basert på verdiene frihet, rettferdighet, likhet og pluralisme.
  • Evne til å jobbe som et team og å samhandle med andre mennesker fra samme eller forskjellige faglige felt.
  • Å kunne tilegne seg sosiale og etiske forpliktelser.
  • Å kunne opprettholde en holdning til respekt overfor mennesker og grupper uavhengig av deres opprinnelse, kjønn eller tro.
  • Vet hvordan du kan påta deg leder-, koordinerings- og representasjonsoppgaver.

Transversale Kompetencer

Ingen data

spesifikke ferdigheter

Kunnskap og forståelse (E1-E6)

  • Kjenne til folkehelsens historie og forholdet mellom dagens situasjon og historisk bakgrunn.
  • Kjenne teoretiske grunnlag og terminologi for arbeid innen folkehelse, helsefremmende og forebygging.
  • Kjenne til prosessen for vitenskapelig forskning innen folkehelse og de viktigste metodene for forskning og analyse av befolkningers helse, deres anvendelser og begrensninger, både i kvalitative og kvantitative teknikker.
  • Kjenne til hovedstrategiene for å adressere hovedårsakene til sykelighet og dødelighet og risikofaktorer i befolkningen, og nytten og begrensningene i deres effektivitet for å forbedre befolkningens helse.
  • Kjenne til helseinformasjonssystemene for helsestyring og politikk, deres grunnlag, omfang og begrensninger.
  • Kjenne til opprinnelsen, egenskapene og spesifikke problemene til de viktigste styringssystemene for helsetjenester.

Ferdigheter og evner (E7-E20)

  • Å kunne kvantifisere og verdsette helsebehovene til en befolkning.
  • Å kunne identifisere og beskrive i spesifikke sammenhenger de historiske og nåværende kjennetegn og særegenheter som ligger til grunn for helseproblemene til populasjoner.
  • Kunne bruke den epidemiologiske metoden for å analysere helseproblemer og risikofaktorer for å bli syke i populasjoner.
  • Å kunne foreslå befolkningsbaserte intervensjoner som er tilpasset helsebehovene og problemene som er oppdaget i en populasjon for både individuell sykdomsforebygging og helsebeskyttelse og promotering, og skille mellom individuelle og befolkningsforebyggende strategier.
  • Kunne identifisere de nødvendige elementene for å garantere utvikling og bærekraft av de foreslåtte folkehelseinngrepene.
  • Utforme og utvikle programmer for å styre og evaluere kvaliteten på helsetjenester og for å gjennomføre helseinspeksjoner og revisjoner etter retningslinjer og protokoller.
  • Vite hvordan du bruker kunnskapen som er tilegnet for å identifisere, klargjøre og / eller løse problemer med sosial ulikhet i helse.
  • Kunne bruke gruppearbeidsdynamikk.
  • Håndter nøye og effektiv de forskjellige informasjonskildene: bibliografiske, elektroniske og andre.
  • Kunne utvikle arbeidshypoteser basert på forkunnskaper, og designe og utvikle eksperimentell og observasjonsforskning innen folkehelse.
  • Identifiser den mest passende typen statistisk analyse for de vanligste folkehelsesituasjonene, utfør statistiske analyser, tolker og beskriver resultatene fra analysene.
  • Evaluer resultatene fra beskrivende og analytiske studier på befolkningens helse tydelig og strengt og identifiser risikofaktorer.
  • Å kunne uttrykke med kortfattethet og strengere konklusjonene som følger av resultatene fra analyse av befolkningers helse, skille mellom antagelser og påviste fakta, og å utdype og presentere resultater i vitenskapelige seminarer ved hjelp av effektiv vitenskapelig kommunikasjon.
  • Utforme, administrere, evaluere og / eller gi råd om intervensjonsplaner som fremmer befolkningens helse i de forskjellige fagfeltene og / eller forskningsutvikling.

Verdier og holdninger (E21-E29)

  • Kjenne, akseptere og oppføre seg profesjonelt i henhold til verdiene og sosiale normene som favoriserer helsen til grupper og minoriteter, og den demokratiske sameksistens og etiske prinsipper angående det mellommenneskelige forholdet.
  • Fremme forsvaret av helse i tverrsektoriell politikk.
  • Setter pris på, anerkjenner og respekterer domens autonomi og uavhengighet, respekterer forskjeller, meninger og handlinger til mennesker, så vel som kulturelt mangfold.
  • Å kunne påta seg sosiale og etiske forpliktelser i forhold til befolkningens helse.
  • Fremme sosial deltakelse og kontroll av innbyggerne over egen helse.
  • Forstå kulturen til offentlige og private selskaper og offentlig og privat forskning.
  • Arbeid i et dynamisk og effektivt team innen alle spesialfelt fra folkehelsespesialisten.
  • Anerkjenn og verdsett retten til rettferdighet og sosial rettferdighet i helse og helse som en grunnleggende menneskerettighet.
  • Gjenkjenne og respektere individuelle og kollektive beslutninger i samfunnsarbeid.

opptak Profile

Folkehelsetrening er åpen for en rekke grader, blant dem, selv om det ikke er en eksklusiv liste, medisin, farmasi, veterinærmedisin, psykologi, fysioterapi, sykepleie, ergoterapi, psykopedagogikk, sosiologi, statistikk, vitenskaper Miljø, biologi, biokjemi, kjemi og andre relaterte fagområder. Maksimalt 30 plasser vil bli tilbudt per studieår. Studentene vil kunne få tilgang til "mastergraden i folkehelse" mens de har offisielle bachelorgrader - bachelor, vitnemål eller tilsvarende behørig tilsvarende.

Graduate profil

Graderingsprofilen utgjør referanseelementet, den kommer til uttrykk i kompetanse som beskriver hva kandidaten vil kunne gjøre på slutten av dette studiet og som gjør det mulig for ham eller henne for deres profesjonelle aktivitet. Denne mesters hovedmål er å gi kunnskap, holdninger og ferdigheter som er nødvendige for å kunne utføre en profesjonell eller forskningsaktivitet innen folkehelse i helsesystemet, private enheter, fagpersoner eller forskere og akademiske institusjoner. Denne graden gir faglige ferdigheter for utførelse av jobber med funksjoner som ledelse, utførelse og inspeksjon innen folkehelse, inkludert alle de som er relatert til primær forebygging, promotering og helsevern. Folkehelsetrening er internasjonalt anerkjent og regulert trening som trener fagpersoner, helsetjenester eller på annen måte for å takle og forsvare helseproblemene i befolkningen.

Karrieremuligheter muligheter~~POS=HEADCOMP

Denne offisielle mastergraden oppstår som et forslag til opplæring i folkehelse som en del av arbeidet med å beskytte og fremme befolkningens helse basert på en intervensjon definert som Training of Professionals in Public Health gjennom kombinerte handlinger mellom undervisning, yrke og forskning. Med andre ord trening med en akademisk, profesjonell og forskningsorientering. Tre sentrale søyler og som kompletterer hverandre for utviklingen av disse fagfolkene. Et strategisk perspektiv for å lukke gapet mellom behovene til helsesystemene og kvalifiseringen til fagfolk innen offentlig helse som er tilgjengelige i arbeidsmarkedet. Hensikten er å trene fagpersoner innen folkehelse som effektivt svarer til behovene i dagens helsesystemer og deres komplekse miljø, trene fagpersoner som i økende grad kan gripe inn betydelig på dette feltet, samt trene fagpersoner som kan gå inn i helsepraksisen. Offentlig markedsføring og samarbeid for å forbedre folkehelsen. Og dette er fordi vi forstår at hovedfagsstudiet i folkehelse er det beste instrumentet for å svare på behovet for å trene fagpersoner som er i stand til å svare på de forskjellige utfordringene til folkehelse.

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

Una institución docente de enseñanza superior que cuenta con unas infraestructuras para la docencia y la investigación de excelencia internacional. Una universidad innovadora, dinámica, responsable y ... Les mer

Una institución docente de enseñanza superior que cuenta con unas infraestructuras para la docencia y la investigación de excelencia internacional. Una universidad innovadora, dinámica, responsable y comprometida con su entorno, que no olvida sus raíces históricas. Minimér