Mastergrad i psykologi for sosial intervensjon

Generelt

Les mer om dette programmet på skolens hjemmeside

Programbeskrivelse

Mastergraden i psykologi for sosial intervensjon har en faglig karakter på 90 studiepoeng. Gitt den potensielle sysselsettingen for den tredje sektoren og det sosiale foretaket og den juridiske anerkjennelsen av profesjonelt arbeid, utgjør denne opplæringen en av de blomstrende sysselsettingskildene i de kommende tiår, inkludert fagpersoner, ikke bare innen fagområdet offentlig administrasjon (sosiale tjenester, tilfluktsrom, fengselsinstitusjoner osv.) men hos private virksomheter (Røde Kors, stiftelser, foreninger osv.).

Målet med masteren er å utstyre studentene med spesialiserte kunnskaper, ferdigheter og holdninger for profesjonell og undersøkende praksis, med et kritisk og reflekterende perspektiv, knyttet til psykologisk felt for sosial intervensjon for å forbedre livskvaliteten og trivselen til enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn.

På samme måte tar studieplanen for denne mastergraden hensyn til at all profesjonell aktivitet, spesielt i denne tittelen, må utføres:

  • Med respekt for grunnleggende rettigheter og likestilling mellom menn og kvinner.
  • Respektere og fremme menneskerettigheter og prinsippene for universell tilgjengelighet og design for alle, i samsvar med bestemmelsene i den tiende siste bestemmelsen i lov 51/2003 av 2. desember om like muligheter, ikke-diskriminering og universell tilgjengelighet av funksjonshemmede.
  • I samsvar med verdiene i en kultur for fred og demokratiske verdier.

Master-fil

Læringssenter: Det psykologiske fakultet
Type undervisning: presencial
Språk: spansk
varighet: 1,5 år
Studiepoeng: 60
Tittel: Mastergrad i psykologi for sosial intervensjon
Stipend, tilskudd og mobilitet: Nasjonalt / internasjonalt
Pris per kreditt:
  • I 1. påmelding: € 37.11
  • I 2. registrering: € 60,32
  • I 3. registrering: € 69,59
  • I fjerde eller på rad: € 69,59

begrunnelse

Den progressive viktigheten som psykologisk arbeid har fått innen sosiale prosesser, fremgår av anerkjennelsen av Psychology of Social Intervention (PSIS) av Official College of Psychologs, som en av de mest profesjonelle profilene utvikling de siste årene og med større fremtidsutsikter. Official College of Psychologists har selv produsert et omfattende dokument som definerer den profesjonelle profilen, funksjonene og anvendelsesområdene, som denne mesteren har brukt som referanse. I den blir det kommentert at "Behovet for å gi et konseptuelt organ til det heterogene settet med profesjonelle aktiviteter som ble utført i sosial inngripen, ble kjent for mange år siden. Det haste sterkt på grunn av nyheten i denne profesjonelle sektoren som uten Tidligere universitetsopplæring (inntil relativt nylig universitetsspesialiseringer fulgte kriteriene for de tre hovedområdene: klinisk, utdannelsesmessig og organisasjon) var fordypet i en betydelig etterspørsel, spesielt generert fra det offentlige systemet for sosiale tjenester som ble utviklet de siste to tiårene. ".

psychology, psyche, maskgeralt / Pixabay

kompetanser

Følgende grunnleggende kompetanser vil være garantert som et minimum, og de andre som vises i det spanske rammeverket for kvalifikasjoner for høyere utdanning (MECES).

Grunnleggende kompetencer

De grunnleggende kompetansene til denne studieplanen tillater og garanterer at studentene:

  • Kunnskap og forståelse som gir grunnlag eller mulighet for originalitet i utvikling og / eller bruke ideer, ofte i en forskningssammenheng.
  • At studentene kan bruke sine kunnskaper og sin evne til å løse problemer i nye eller ukjente miljøer innenfor bredere (eller tverrfaglige) sammenhenger knyttet til sitt fagområde.
  • Studentene er i stand til å integrere kunnskap og håndtere kompleksitet og formulere dommer basert på informasjon som var ufullstendig eller begrenset, omfatter refleksjoner på sosiale og etiske ansvar knyttet til bruk av sine kunnskaper og dommer.
  • At studentene vet hvordan de skal kommunisere konklusjonene sine og kunnskapen og de endelige grunnene som støtter dem til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper på en tydelig og utvetydig måte.
  • At studentene har de læringsevner som tillater dem å fortsette å studere på en måte som i stor grad vil være selvstyrt eller autonom.

generelle ferdigheter

  • Kjenne til de forskjellige modellene for psykologisk intervensjon i den sosiale sfæren, på individ-, familie- og gruppenivå.
  • Vis evne til å jobbe i flerfaglige team som tilpasser seg de objektive omstendighetene for utførelsen av den profesjonelle funksjonen.
  • Vite hvordan du verdsetter og integrerer implikasjonen av de forskjellige psykologiske, sosiale, økonomiske aspektene, etc. i valg og bruk av tilgjengelige ressurser.
  • Design og bruk intervensjoner som er rettet mot å fremme livskvalitet og sosial inkludering, spesielt i sektorer med høy risiko.
  • Gjennomføre profesjonelle tiltak basert på respekt for menneskerettigheter og likestilling mellom menn og kvinner for å generere en demokratisk og fredelig kultur.
  • Vis et etisk engasjement ved å bruke den profesjonelle etiske koden.

spesifikke ferdigheter

  • Å vite hvordan man gjennomfører psykologisk og sosial evaluering og diagnose på individ, familie, gruppe og sosiale nivåer, identifisere sosiale behov, ambisjoner og problemer, ivareta kulturelt mangfold og perspektivet på menneskelig utvikling og livskvalitet.
  • Å vite hvordan man velger og prioriterer de personlige og sosiale behov som blir oppdaget for å fortsette, i en konsensusutdypning med mottakerne og andre fagpersoner i intervensjonen, til utforming og utvikling av handlingsplaner.
  • Mestring av evaluering, planlegging og utvikling av handlinger for forbedring og integrering av mennesker og grupper i situasjoner med risiko og sosial eksklusjon (eldre mennesker, med sensorimotoriske funksjonshemninger, med avhengighet, mindreårige, migranter, etc.).
  • Utarbeide og implementere strenge og systematiske prosesser for å evaluere intervensjonsprogrammer med tanke på utforming, utvikling og virkning, analyse av effekter, vurdering av fremdrift og, hvor det er hensiktsmessig, fortsette med å omdefinere mål og beslutninger.
  • Bruke prinsippet om integrering av kjønn i utviklingen av de forskjellige funksjonene og prosedyrene for sosial intervensjon, spesielt for å fremme fremme av likestilling mellom menn og kvinner.
  • Beherske ferdighetene til å utføre de vanlige funksjonene i den profesjonelle profilen for psykososial intervensjon relatert til direkte omsorg, rådgivning og rådgivning, trening og revitalisering av lokalsamfunnet.
  • Ekspertise i analyse av kilder og manifestasjoner av konflikter implisitte i sosiale problemer, og i kunnskapen om ressursene og strategiene for deres løsning i samsvar med intervensjonsfeltet, og vite hvordan man profesjonelt kan bruke forhandlings- og meklingsferdigheter.
  • Beherske styringen av dokumentariske kilder for å anvende relevant dokumentasjon (rapporter, forskrifter, direktiver osv.) Og politikkene knyttet til sosial intervensjon på regionalt, spansk og europeisk nivå, og kritisk og kritisk vurdere deres innvirkning på de forskjellige handlingskontekster og i deres profesjonelle funksjoner.
  • Formulere forskningsforslag, oppdatert dokumentar og gjennomføre dem fra et innovativt synspunkt, innenfor områdene psykososial intervensjon.
  • Utforme og utvikle undersøkelser og skalaer for vurdering og påvisning av behov og samle informasjonen som samsvarer med prøvetakingskriterier (egnethet, representativitet, etc.).
  • Ha grunnleggende kunnskaper i lovgivning og andre juridiske aspekter samt nødvendige ferdigheter for adekvat profesjonell handling på alle områder av sosial intervensjonspsykologi, (lovgivning og juridiske prosedyrer, utarbeidelse av ekspertrapporter og psykolograpporter, vitnesbyrd og juryer).

opptak Profile

Opptak til studiene avgjøres av Academic Commission of the Master, på fortrinnsrett til graden i psykologi. Tilgang fra andre grader vil bli vurdert hvis 30% av psykologisk innhold og / eller 40% innen samfunnsfag vises i pensumopplæringen, noe som uttrykkelig ivaretar det faktum at den faglige og / eller profesjonelle læreplanen er relatert til målene og orientering av treningsprogrammet.

I tilfelle et større antall søknader enn tilbudte plasser, vil utvalget av de innlagte finne sted basert på deres faglige resultat (30%), pensum tilpasset deres egen inntektsprofil (50%) og resultatet av et intervju tidligere (20%), utført av den akademiske komiteen for masteren.

Graduate profil

De uteksaminerte studentene er eksperter på psykologi for sosial intervensjon og er i stand til å plassere sin handling på makro- og mikrososialt nivå. Det støtter strengt den psykososiale analysen og intervensjonsprosessene i situasjoner med forskjellige grader av kompleksitet som krever spesifikke handlinger for å bidra til deres løsning.

Karrieremuligheter muligheter~~POS=HEADCOMP

Profesjonell ytelse gjennomføres både i offentlige enheter, hovedsakelig knyttet til sosialtjenestesentre (rådhus, råd), men også på utdanningsområdet (Steder i samfunnstjenester) eller på andre nivåer (departement) og private, knyttet til tredje sektor, (stiftelser, foreninger, ideelle organisasjoner).

Sist oppdatert mars 2020

Om skolen

Una institución docente de enseñanza superior que cuenta con unas infraestructuras para la docencia y la investigación de excelencia internacional. Una universidad innovadora, dinámica, responsable y ... Les mer

Una institución docente de enseñanza superior que cuenta con unas infraestructuras para la docencia y la investigación de excelencia internacional. Una universidad innovadora, dinámica, responsable y comprometida con su entorno, que no olvida sus raíces históricas. Minimér