Doktor i odontologisk medisin
European University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Tbilisi, Georgia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
5 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
USD 4 000 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Dental Medicine -programmet er basert på internasjonal erfaring og tar hensyn til dagens trender på området. Programmet ble utviklet av erfarne spesialister, hvorav de fleste er representanter for ledelses- og initiativgruppene til bransjeforeninger og er aktivt involvert i å fremme utviklingen av tannlegen, både innenlands og internasjonalt. Programmet omfatter blokker av tannlegefag, inkludert: Pediatrisk tannbehandling; Kirurgisk tannbehandling; Ortopedisk tannbehandling; Kjeveortopedi.
Tannlegestudierommet ble grunnlagt i 2018, som er godt utstyrt med moderne medisinsk teknologi, utstillingsdukker, simulatorer og studenter kan øve på å få kliniske ferdigheter i et simuleringsklinisk miljø.
Opptak
Læreplan
Utdanningsprogram i odontologi består av:
- Komponenter av hovedfaget – 270 studiepoeng, blant dem:
- Obligatoriske deler av hovedfaget – 258 studiepoeng;
- Valgfrie deler av hovedfaget – 12 studiepoeng.
- Gratis komponenter – 30 studiepoeng, blant dem:
- Frie komponenter – 20 studiepoeng, som er orientert mot utvikling av generell/overførbar kompetanse;
- Frie komponenter – 10 studiepoeng, som kan samles av en student ved å velge et hvilket som helst studieemne fra et universitetsutdanningsprogram på samme nivå ved å vurdere opptaksforutsetninger for studiet.
Utdanningsprogram i odontologi kan deles inn i tre deler:
Del I – Menneskekroppens struktur og funksjon (I-II år)
Grunnleggende om allmennmedisin inkluderer grunnleggende begreper om strukturen og funksjonen til menneskekroppen og biomedisinske vitenskaper. I løpet av de to første årene vil studentene lære om strukturen til menneskekroppen, livsvitenskap og forskningsprinsipper på feltet, kliniske og faglige ferdigheter (kommunikasjons- og prosedyreferdigheter, medisinsk etikk), og det grunnleggende om folkehelse. Undervisningen i disse integrerte modulene vil bli gjennomført ved bruk av ulike undervisningsmetoder (forelesninger, rollespill, praktisk arbeid, arbeid i simuleringslaboratorium, etc.). Studentene vil mestre sentrale praktiske ferdigheter (arbeide med fantomer) i fantomklassen. Gjennom simuleringsundervisning skal studentene få kunnskapsbasert erfaring; Studentene vil også studere regional anatomi gjennom virtuell disseksjon på mannekenger og diskusjon av spesifikke kliniske tilfeller. Dessuten vil studentene fra første år være involvert i et problembasert læringsløp (PBL) som vil være langvarig. På slutten av spesialitetsfantomkursene tar studentene en integrert eksamen (MCQ og OSSE).
Del II - Mekanismer for helse og sykdom (III-IV-kurs)
Det rettes oppmerksomhet mot den kliniske delen (propedeutiske og kliniske ferdigheter). Denne delen er hovedsakelig fokusert på de vanligste symptomene og tegnene på sykdommen. Samtidig forbedrer elevene sine praktiske ferdigheter. I løpet av III-året lærer studentene diagnostisk tenkning ved å diskutere caser innen ulike medisinske felt, som igjen bidrar til å integrere den tilegnete kunnskapen og forbereder studentene til å forstå de kliniske fagene fullt ut, hvorav de fleste tilbys i programmet fra IV-året. I løpet av IV-året studerer studentene de viktigste dentale og kliniske fagene i form av kliniske rotasjoner - dermatologi, pediatri, otorhinolaryngologi, etc. Disse modulene undervises i både poliklinisk og klinisk setting. Den viktigste delen er inkludering av kliniske kurs i hovedfaget, der studentene fortsetter å mestre de kliniske ferdighetene og symptomene på tannsykdommer. På slutten av de fleste studiekurs tar studentene en integrert eksamen (MCQ og OSSE).
Del III - Kliniske kurs i odontologi (V-kurs)
Den tredje delen er fortsettelsen av kliniske kurs i hovedfaget (Konservativ, kirurgisk og ortopedisk odontologi, pediatrisk odontologi og pediatrisk kirurgi, kjeveortopedi), der studentene fortsetter å studere faglige ferdigheter. I løpet av V-året vil studentene ha ytterligere kliniske aktiviteter for å styrke og videreutvikle sin kompetanse innen hovedfaget. På slutten av noen rotasjoner tar elevene en integrert test. I løpet av samme år får studentene en rekke kliniske oppgaver, hvis gjennomføring forbereder doktorgradsstudenter for fremtidige spesialiserings- og postgraduate residency-programmer.
Programresultat
Beskrivelse av læringsutbyttet
- Beskriver systemene i menneskekroppen, dens essensielle elementer, vev, deres sammenkoblinger, utviklingstrekk og funksjoner; Forklarer de anatomiske, fysiologiske egenskapene til kroppen og de biokjemiske prosessene som foregår i den levende organismen; Diskuterer organismen som et integrert system. Gjenkjenner og karakteriserer tilfeller av norm og patologi, identifiserer årsaker til patologier. Lister opp de forebyggende tiltakene og forstår nødvendigheten og viktigheten av implementeringen.
- Identifiserer konstruksjon av tannlegeutstyr, regler for drift og ledelse. Lister opp formålet med tanninstrumentene og medisinske og dentalmaterialer, metoder for deres anvendelse. Velger metodene for aseptisk og antiseptisk, forklarer deres betydning for å opprettholde sanitære og hygieniske standarder. Gjennomfører prosedyrene for avfallshåndtering/bruk.
- Forklarer etiologien og patogenesen til tannbløt- og hardvevssykdommer. Formulerer en diagnose, inkludert differensialdiagnoser. Som et resultat velger og implementerer moderne og adekvate diagnostiske, profylakse og behandlingsmetoder, i henhold til pasientens alder og behov.
- Tolker periodontalvev og munnslimhinnesykdommer, definerer deres diagnoser, inkludert differensialdiagnose. Evaluerer, velger og implementerer moderne metoder for diagnoseforebygging og behandling.
- Sammenligner odontogen og ikke-odontogen betennelse i maxillofacial region, neoplastiske forandringer og traumatiske skader. Rettferdiggjør konservative, kirurgiske, rekonstruktive eller gjenopprettende behandlingsbehov.
- Kategoriserer sykdommer ved oral kirurgi. Bestemmer traumatiske skader i munnhulen. Velger passende behandlingsmetoder avhengig av etiologi og patogenese, diagnoser og differensialdiagnose.
- Tolker og beskriver anomalier i kjevene, bestemmer etiologiske faktorer, skiller dem og stiller diagnosene. Basert på de oppnådde dataene velger du riktig kjeveortopedisk behandlingstaktikk og passende utstyr.
- Sammenligner og skiller ulike ortopediske sykdommer i henhold til etiologi, patogenese, grad og type skade. Demonstrerer diagnostiske prosedyrer og velger følgelig hensiktsmessige behandlingsmetoder.
- Velger typer og påføringsmetoder for lokal og generell anestesi. Forklarer mulige problemer og kan takle (styre) komplikasjoner ved lokalbedøvelse.
- Kan samle anamnese, fylle ut medisinsk kort. Undersøker pasient. Skriv ned undersøkelsesdataene og fortsett å registrere; Velg de nødvendige tilleggsundersøkelsene; Analysere og tolke undersøkelsesdataene, utføre differensialdiagnose og bestemme diagnosen; Viser grunnleggende kliniske ferdigheter.
- Definerer og forklarer viktigheten av å anvende etiske normer og lovbestemmelser i medisinsk praksis. Demonstrerer verbale og skriftlige kommunikasjonsevner om problemstillinger knyttet til feltet, evne til å designe forskning, lage detaljert planlegging, prosessresultater og konkludere; Diskuterer vitenskapelig forskningsmetodikk;
- Estimerer og underbygger behovet for videre faglig utvikling og behovet for å holde seg oppdatert på den siste utviklingen på feltet.
Karrieremuligheter
Arbeidsområder og utsikter for videre utdanning
I henhold til den georgiske gjeldende lovgivningen, har en utdannet ved en syklus utdanningsprogram i odontologi lov til å drive den uavhengige medisinske praksisen etter å ha oppnådd et statlig sertifikat som gir ham/henne rettighetene nevnt ovenfor (The Law of Georgia on Medical Practice, artikkel 7).
I henhold til loven nevnt ovenfor (artikkel 17) har en utdannet med høyere medisinsk utdanning rett til:
- Fullfør postgraduate profesjonelt opplæringsprogram for å skaffe seg retten til å utføre en uavhengig medisinsk praksis etter å ha bestått en statlig sertifiseringseksamen;
- Utføre forsknings- og undervisningsaktiviteter innen medisinske teoretiske felt, eller andre helsetjenester som ikke innebærer en selvstendig medisinsk praksis;
- Arbeid som underlege (praktikant).
En uteksaminert fra ett syklus utdanningsprogram i odontologi har rett til å fortsette videreutdanning på neste nivå i høyere utdanning.