Program for medisinsk lege
European University
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Tbilisi, Georgia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
6 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
USD 5 000 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Aug 2024
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Målet med programmet er å heve en medisinsk profesjonell i samsvar med moderne internasjonale standarder, som vil kunne anvende prinsipper for bevisbasert medisin i praksis, bruke relevante prinsipper for etikk, forskning og kommunikasjon i praksis; og være i stand til å etablere seg selv og fortsette utviklingen i et stadig skiftende fagmiljø.
Simuleringssenteret ble grunnlagt i 2018 ved fakultetet, som er godt utstyrt med moderne medisinsk teknologi, utstillingsdukker, simulatorer og studenter kan øve på å få kliniske ferdigheter i et simulert klinisk miljø. I 2020 ble Body interact implementert hos de kliniske fagene. Det er en virtuell pasientsimulator, som kan brukes i medisinsk utdanning for undervisning og vurdering. Kroppsinteraksjon dekker forskjellige kliniske retninger som nevrologi, kardiologi, obstetrik, pediatri, smittsomme sykdommer, etc. og ved å gjennomgå forskjellige tilfeller og samhandle med virtuelle pasienter.
Opptak
Læreplan
Undergraduate MD Curriculum er delvis integrert, systembasert, med både horisontalt og vertikalt integrerte disipliner.
Spiralmodellen innebærer å gjennomgå grunnleggende emner i seniorstudiet i dybden og i nær sammenheng med kliniske emner.
MD-programmet består av 4 faser:
Fase I – Menneskekroppens struktur og funksjon (I-II år)
Grunnfasen dekker grunnleggende begreper om strukturen og funksjonen til menneskekroppen, hovedkonseptene i biomedisinske vitenskaper. I løpet av de to første studieårene vil studentene begynne å lære med introduksjon til strukturen til menneskekroppen, gen, celle og vev, vitenskapelig resonnement, kliniske og profesjonelle ferdigheter (kommunikasjons- og prosedyreferdigheter, medisinsk etikk), medisin og samfunn. Disse integrerte modulene vil bli undervist ved hjelp av ulike undervisnings-læringsmetoder og aktiviteter (interaktive forelesninger, rollespill, praktisk arbeid, arbeid i simuleringslab, etc). Studentene lærer sentrale praktiske ferdigheter (intervjue pasienter) i kliniske omgivelser. Simulering engasjerer elevene i erfaringsbasert læring; studenter bruker virtuell disseksjon for å undersøke regional anatomi av kliniske tilfeller og administrere high-fidelity mannequin case-scenarier relatert til den regionale anatomien. PBL-økter (problembasert læring) leveres som langsgående kurs for 2.årsstudenter.
Fase II – Mekanismer for helse og sykdom (III år)
I den andre fasen (preklinisk år) legges hovedvekten på introduksjon til klinisk medisin (fysisk diagnose og kliniske ferdigheter), grunnleggende patologi og farmakologi. Denne fasen fokuserer på de vanligste symptomene og tegnene på sykdommer som best illustrerer grunnleggende prinsipper. Elevene begynner å mestre fysisk diagnose. Dette året blir studentene trent i diagnostisk tenkning gjennom case-baserte diskusjoner knyttet til ulike emner innen medisin, integrering av kunnskap og forberedelse til å forstå kliniske emner neste år. I den langsgående modulen for profesjonell utvikling er de engasjert i klinisk problemløsning ved å bruke forskjellige kliniske scenarier (kurs i klinisk resonnement) med vekt på gjennomtenkt analyse og syntese av informasjon og dens kliniske anvendelse.
Fase III - Core Clinical Clerkships (IV-V år)
I løpet av 4. og 5. år lærer studentene kliniske hovedfag (kliniske turnuser) - Indremedisin (systembasert), Kirurgi, Obstetrikk og gynekologi, Akuttmedisin, Barnemedisin, Psykiatri, Radiologi, ØNH osv. Parallelt er de kontinuerlig. trent kliniske og profesjonelle ferdigheter som omfatter profesjonell atferd i kliniske ferdigheter-laboratorier og kliniske omgivelser. Disse modulene undervises i kliniske omgivelser (ambulatoriske omgivelser og på sykehus). På slutten av hvert kontor består studentene den integrerte eksamenen (OSSE).
Fase IV – Avanserte kliniske funksjonærer (VI år)
År 6 (eksamen) - i løpet av avgangsåret har studentene kliniske tilknytninger som mestrer og får nødvendig kompetanse innen indremedisin, kirurgi, obstetrikk/gynekologi, infeksjonssykdommer, familiemedisin, oftalmologi, geriatri, pediatri og akuttmedisin. I henhold til integreringsprinsipper og krav til spiralpensum, går de tilbake til grunnfag (Klinisk farmakologi og medisinsk genetikk). Studentene jobber i små grupper og blir tildelt en rekke kliniske aktiviteter i ulike polikliniske og polikliniske innstillinger orientert for å forberede avgangsstudenter for deres fremtidige spesialisering i residens. Ved slutten av året består studentene den endelige integrerte eksamen (OSSE).
MD-program obligatoriske studiepoeng – 332 stp
MD-programmet valgfrie studiepoeng - 28 stp (14 stp – valgfrie emner fra en hovedretning, 14 stp - valgfrie/frie emner)
Valgfrie emner innen hovedfaget: Smertebehandling, medisinsk ledelse, laboratoriemedisin, klinisk ernæring, allergimedisin, klinisk psykologi, presisjonsmedisin, klinisk teknologi, seksuell medisin, narkologi.
Programresultat
Generisk kompetanse
Kunnskap og forståelse
Nyutdannede vil være i stand til å:
- Demonstrere omfattende kunnskap om feltspesifikke emner, teoretiske prinsipper og forskningsmetodikk som brukes i medisinen;
- Kritisk tilnærming ny informasjon;
- Analysere og integrere ulik informasjon og gjøre relevante konklusjoner som fungerer som grunnlag for videre egenutvikling.
ferdigheter
Nyutdannede vil ha følgende ferdigheter:
- Evne til å løse komplekse problemer i et tverrfaglig team ved å bruke den nyeste informasjonen;
- Utføre forskning ved å bruke passende og oppdatert metodikk;
- Bruk innsamlet informasjon i hans/hennes profesjonelle aktiviteter;
- Tidsstyringsferdigheter - effektivt planlegge ressursene knyttet til forventede aktiviteter og å være ansvarlig for arbeidet som gjøres;
- Bruk hele spekteret av utdannings- og informasjonsressurser;
- Delta i møter og formidle egne meninger muntlig og skriftlig;
- Å følge de etiske og juridiske prinsippene i medisinsk sammenheng, være i stand til å beskytte pasientens rettigheter;
- Føre forhandlinger innenfor en profesjonell kontekst og delta i konfliktløsning med enhver person, uavhengig av dens sosiale, kulturelle, religiøse eller etniske bakgrunn;
- Kommunikasjon med kolleger og pasienter etter prinsippene om rettferdighet, sosiale og demokratiske verdier.
Ansvar og autonomi
Nyutdannede vil være i stand til å:
- tilpasse seg å jobbe i et team;
- Planlegg effektivt ressursene knyttet til forventede aktiviteter;
- Være ansvarlig for arbeidet som gjøres;
- Forstå nødvendigheten av å holde seg oppdatert med selvlæring;
- Lede et team samt faglig underordning/tilpasning og utnyttelse av ny kunnskap.
Feltspesifikke kompetanser
- Feltkunnskap;
- Rådgivning av pasienter;
- Vurdere kliniske presentasjoner, bestille undersøkelser, stille differensialdiagnoser og forhandle en forvaltningsplan;
- Å gi førstehjelp i akutte medisinske situasjoner;
- Legemiddel resept;
- Utføre praktiske prosedyrer;
- Kommunisere effektivt i en medisinsk kontekst;
- Bruken av etiske og juridiske prinsipper i medisinsk praksis;
- Evaluering av psykologiske og sosiale aspekter vedrørende pasientens sykdom;
- Bruk av kunnskap, ferdigheter og prinsipper basert på evidensbasert medisin;
- Bruk informasjons- og informasjonsteknologi effektivt i en medisinsk kontekst;
- Evne til å anvende vitenskapelige prinsipper, metoder og kunnskap til medisinsk praksis og forskning;
- Gjennomføring av helsefremmende arrangementer, engasjement i offentlige helsespørsmål, effektiv ytelse innenfor helsevesenet;
- Profesjonalitet.
Karrieremuligheter
I henhold til gjeldende lovgivning i Georgia, har ikke en utdannet MD-program med én syklus lov til å drive den uavhengige medisinske praksisen, hun/han kan bli ansatt som yngre lege, noe som innebærer å utføre pliktene til en lege i henhold til instruksjonene og under tilsyn av en uavhengig lege (The Law of Georgia on Medical Practice, Artikkel 5).
En utdannet som har et høyere medisinsk institusjonsdiplom har rett til:
- Fullføre et postgraduate opplæringsprogram (opphold) for å skaffe seg retten til å utføre en uavhengig medisinsk praksis etter å ha bestått en statlig sertifiseringseksamen;
- Utføre forskning (Master, Ph.D.) og undervisningsaktiviteter innen de teoretiske feltene medisin, eller andre helsetjenester som ikke innebærer en uavhengig medisinsk praksis (The Law of Georgia on Medical Activity, Artikkel 17).