
Master in
Master i folkehelse og helsepolitikk Ilia State University

Introduksjon
Programmet er designet for å møte kravene og standardene anerkjent av Association of Schools of Public Health in the European Region (ASPHER), samt internasjonale analoger.
Opptak
Programresultat
Målet med programmet er å bidra til utvikling av menneskelig kapital innen folkehelse, tiltrekke og heve fagpersoner på høyt nivå, og å skape et miljø fokusert på suksessen til hver student. Fremme lik tilgang til folkehelse og helsetjenester gjennom samarbeid med ulike partnere.
Programmet tar sikte på å trene fagfolk i sektor med dyptgående og systematisk kunnskap og ferdigheter av nødvendige og moderne standarder innen folkehelse og politikk for å forbedre helsen til individer, grupper og befolkninger, og for å kunne inneha ledende stillinger i offentligheten. og private organisasjoner, både lokalt og internasjonalt nivå.
Avgangseleven:
- Har inngående kunnskap om folkehelsesystemet, dets behov og aktuelle problemstillinger i en lokal og/eller global/internasjonal kontekst;
- Kan drive helseforskning selvstendig ved bruk av forskningsmetoder og ferdigheter (inkludert valg av konseptuelle modeller/rammeverk, utvikling av forskningsspørsmål, utforming av forskning, valg av datainnsamlings- og målemetoder, datainnsamling og analyse ved bruk av statistiske eller kvalitative metoder, samt formidling og formidling av forskning resultater.
- Tenker systematisk og er i stand til å planlegge handlinger/inngrep som er nødvendige for folkehelse og relevante ressurser; kan identifisere behov for ny/endrende politikk og programvareintervensjoner basert på kulturelt-sosialt og befolkningsmangfold, utvikle mellomlang eller langsiktig bærekraftig politikk, strategier og programmer, og vurdere deres innvirkning på befolkningens helse.
- Er i stand til å finne og syntetisere bevisene som trengs for å ta folkehelsebeslutninger, samt identifisere deres kommunikasjonsmønstre med interessenter; Kan utvikle egne intervensjoner og systemstrategier for beslutningspåvirkning og samarbeid mellom sektorer.
- Forstår og bruker høye standarder for etikk i folkehelseforskning, evaluering eller policy/intervensjon/programplanlegging og levering/implementeringsprosess.
- Vil kunne identifisere behov for faglig utvikling og planlegge hensiktsmessige tiltak for å styrke faglig kompetanse fremover i yrket.