Master of Science in Public Health - Orientation Health Systems and Disease Control (MPH - HSDC)
Antwerp, Belgia
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid, Deltid
SØKNADSFRIST
01 Feb 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Sep 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 5 460 *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* EØS / EUR 16 500 - ikke-EØS
Introduksjon
Master of Science in Public Health (MPH) er et internasjonalt program med et tydelig fokus på helsesystemer som styrker og forbedrer sykdomsforebygging og -kontroll. Omfanget av MPH gjelder ressursbegrensede omgivelser og sårbare populasjoner.
Målet med MPH er å styrke studentens kapasitet til å møte aktuelle utfordringer som oppnåelse av universell helsedekning, organisering av helsehjelp for smittsomme og ikke-smittsomme sykdommer, kontroll og eliminering av (forsømte) tropiske sykdommer, beredskapen for sykdomsutbrudd og respons på seksuelle og reproduktive helsebehov hos ungdom, og helseulikheter generelt. Studentene skal utvikle forsknings- og ledelsesferdigheter og oversette evidens-informert innsikt fra tverrfaglige perspektiver til virkelige applikasjoner i ulike sammenhenger. Retten til helse, likeverd, likestilling og solidaritet er sentrale verdier i dette masterprogrammet.
MPH har mer enn 50 års erfaring med å tilpasse innhold og undervisningsmetoder til skiftende behov i en verden i endring. MPH ble vurdert som utmerket av den nederlandsk-flamske akkrediteringsorganisasjonen (NVAO). Mer enn 80 % av de tidligere studentene oppgir at effekten av opplæringen på karrieren deres var høy til veldig høy, og at de inntok mer strategiske posisjoner på regionalt, nasjonalt eller internasjonalt nivå i årene etter endt utdanning.
Hvordan?
Folkehelse undervises ved Institutt for tropemedisin (ITM) i et stimulerende akademisk miljø, med et tverrfaglig perspektiv og vekt på kritisk refleksjon. Den mangefasetterte kulturelle og profesjonelle bakgrunnen i den internasjonale studentgruppen muliggjør en rik utveksling, komparativ analyse og konfrontasjon av ideer. ITM-lærere er mye involvert i forskning i lav- og mellominntektsland og har betydelig «feltkunnskap».
Kurssspråk
Kurset undervises på engelsk, men vi tilbyr rikelig språkstøtte for innlagte som ikke har engelsk som morsmål både før og under kurset. Et omfattende opplæringsprogram for engelsk språk tilbys studenter fra ikke-engelsktalende land i tilfelle de ikke vil oppfylle språkkunnskapskriteriet (se nedenfor under Opptakskrav). Denne språkpolitikken ble testet i 2020-2021 og vil bli grundig evaluert som et alternativ til toårlig flytting av kursspråket til fransk.
Ideelle studenter
For hvem?
MPH retter seg mot erfarne helsepersonell og forskere med en akademisk (universitet) grad i helsevitenskap (medisin, farmasi, sykepleie, jordmor), biomedisinske vitenskaper eller andre helserelaterte domener, for eksempel medisinsk sosiologi, medisinsk antropologi eller helseøkonomi. Også kandidater fra en ikke-helserelatert disiplin kan søke på programmet og bli tatt opp avhengig av omfanget og relevansen av deres yrkeserfaring i helsesektoren.
Programresultat
På slutten av MPH-HSDC skal studentene kunne:
- Demonstrere innsikt og kunnskap innen folkehelserelaterte fagområder som epidemiologi, demografi og biostatistikk, ledelse og statsvitenskap, samfunns- og atferdsvitenskap og miljøvitenskap.
- Diskuter den relative rollen til helsevesenet og andre helsedeterminanter i å forbedre befolkningens helse og velvære
- Bruk teoretiske rammeverk og hensiktsmessige forskningsmetoder for å analysere helse- og helsesystemer på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå og ta hensyn til alle interessenters perspektiver
- Beherske kvantitative og kvalitative forskningsmetoder relevante for folkehelsepraksis
- Gi politiske råd for helsesystemers styring og styrking
- Formuler evidensbaserte og kontekstspesifikke helseprogrammer/intervensjoner og planlegg implementeringen av dem, og ta hensyn til ressursene, perspektivene og prioriteringene til tilbydere og mottakere
- Innhente, vurdere, oppsummere og rapportere vitenskapelig og annen bevis for folkehelsebeslutninger på en systematisk og reproduserbar måte
- Kommunisere tydelig muntlig og skriftlig med profesjonelt og vitenskapelig publikum
- Fungere ansvarlig og selvstendig i et profesjonelt og tverrfaglig team, og demonstrere analytiske og problemløsende ferdigheter samt kommunikasjons- og forhandlingsevner
- Utvikle en livslang læringsholdning
- Kritisk reflektere over underliggende verdier i folkehelsen
Læreplan
MPH-HSDC-programmet består av:
- En kjerne på 20 studiepoeng
- Videregående emnekomponenter (25 studiepoeng)
- En masteroppgave (15 studiepoeng)
Kjerne
- Helsesystemer og helsepolitikk
- Forskningsmetoder i folkehelse
- Helseproblemer og programmer
Avansert tidsluke 1
- Helsepolitikk og systemforskningsmetodikk
- Design og evaluering av helseprogrammer
Avansert tidsluke 2
- Helsepolitikk og styring
- Multivariabel analyse
- Kvalitative metoder (første del av kvalitative og blandede metoder i internasjonal helseforskning)
Avansert tidsluke 3
- Helsesystemer ytelsesanalyse
- Data for handling
- Seksuell og reproduktiv helse
Avansert tidsluke 4
- Sosial beskyttelse i helse for universell helsedekning
- Utbruddsundersøkelser og forskning
Ikke-smittsomme sykdommer
Avansert tidsluke 5
- Styrking av helsesystemer
- Bærekraftige tilnærminger til kontroll og eliminering av infeksjonssykdommer
- Globalisering og helse
Avansert kun for deltidsspor
- Farmasøytiske retningslinjer i helsesystemer (5 studiepoeng)
- Kortkurs i klinisk forskning og evidensbasert medisin (9 studiepoeng)
- Kvalitative og blandede metoder i internasjonal helseforskning (6 studiepoeng)
- Sykehusbaserte intervensjoner for å inneholde antibiotikaresistens i innstillinger med lite ressurser (5 studiepoeng)
- Klinisk beslutningstaking for legemiddelresistent tuberkulose (5 studiepoeng)
Avhandling
- Avhandling (15 studiepoeng)
fleksibilitet
Strukturen til MPH-HSDC lar studentene bygge en skreddersydd studieplan. En foreløpig studieplan er en del av søknadsmappen. Studentene må velge:
- Et studiespor: heltid eller deltid
- Kjernekurset og et sett med avanserte kurskomponenter
- Et oppgavetema
Studiespor (hel/deltid)
Studenter kan velge fulltids (ett års) studiespor ved ITM eller spre programmet over en periode på maksimalt 5 år i deltidsstudiet vekslende studie- og arbeidsperiode. Søkere til heltidssporet må ha minst 2 års relevant erfaring.
Undervisnings- og læringsmetoder
MPH-HSDC bruker eksplisitt metoder for voksenlæring, og legger vekt på en deltakende tilnærming til læring: vi tror at læring og undervisning er samskapt av studenter og ansatte. Programmet består av interaktive forelesninger, øvelser, kritisk lesning, smågruppeøkter, etterfulgt av plenumspresentasjoner, debatter og coachede individuelle eller gruppeoppgaver.
I tillegg til kontakttimene kreves det egen studietid til forberedelse og tilleggslesing og til oppgavene. Alt undervisningsmateriell, inkludert temaspesifikke lesere, vil være tilgjengelig på en nettbasert læringsplattform.