
Bachelor i allmennmedisinsk sykepleie
Kaunas, Litauen
VARIGHET
4 Years
SPRÅK
Engelsk, Litauisk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad *
TIDLIGSTE STARTDATO
Be om tidligste startdato
STUDIEAVGIFT
EUR 2 810 / per year
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* for søkere utenfor EU/EØS. 1. juni for søkere fra EU/EØS-land
Introduksjon
Allmennpraktiserende sykepleierstudenter har mye klinisk opplæring, profesjonelle praksisplasser finner sted i praksissentre på første nivå, sykehus på andre nivå og sykehusavdelinger på tredje nivå. Studenter kan velge deltidsstudier eller praksis under studiet «Erasmus+» ved ulike utenlandske høyere utdanningsinstitusjoner eller medisinske institusjoner. Studenter har muligheten til å studere og oppnå en dobbel diplomgrad ved XAMK University i Finland.
Studiene organiseres ved å integrere ulike kliniske disipliner, praktiske økter foregår i simuleringstimer, ved bruk av skuespillersituasjoner, mannekenger og videomateriale, og studentene jobber i grupper og deltar i diskusjoner og seminarer. Studentene får interkulturell erfaring ved å delta på forelesninger og praktiske aktiviteter gitt av forelesere fra utlandet. Studenter kan gå på deltidsstudier og/eller praksisplasser i nordlige og baltiske land, samt Portugal, Spania, Belgia, Tyrkia, Irland og Hellas.
Målet med studiet allmennpraktiserende sykepleie er å utdanne en allmennpraktiserende sykepleier som er i stand til å yte omsorg av høy kvalitet på tvers av ulike helsemiljøer og lokalsamfunn, tilrettelagt for personer i alle aldre, enten det er friske, syke eller funksjonshemmede, så vel som deres omsorgspersoner. . Dette inkluderer å styrke pasienter med ferdigheter for en sunn livsstil, anvende evidensbasert sykepleierpraksis, følge medisinsk etikk og helsevesenets prinsipper, og ha kapasitet til å jobbe både selvstendig og samarbeidende i et team.
Læreplan
kurs
1 semester
- Fremmedspråk (engelsk, tysk, fransk), latinsk språk, 3 stp
- Informasjonsteknologi, 3 stp
- Mikrobiologi, hygiene og kosthold, 5 stp
- Førstehjelp i nødstilfelle, 3 stp
- Profesjonsetikk og transkulturell kommunikasjon, 3 stp
- Anatomi, fysiologi, grunnleggende patologi, 6 stp
- Introduksjon til studier. Allmenn sykepleie, 7 stp
2 semester
- Menneskesikkerhet, 3 stp
- Grunnleggende farmakologi, 3 stp
- Anatomi, fysiologi, grunnleggende patologi, 3 stp
- Grunnleggende psykologi, 3 stp
- Biofysikk og radiologi. Biokjemi, 3 stp
- Introduksjon til studier. Allmenn sykepleie, 3 stp
- Profesjonell praksis i generell sykepleie, 12 stp
3 semester
- Helse sosiologi, 3 stp
- Grunnleggende om medisinsk rett og ledelse, 3 stp
- Generell og spesialterapeutisk sykepleie, 6 stp
- Generell og spesialkirurgisk sykepleie, 6 stp
- Profesjonell praksis i terapeutisk sykepleie, 9 stp
- Ergonomi og rehabilitering i sykepleie, 3 stp
4 semester
- Grunnleggende om sykepleierutdanning, 3 stp
- Generell og spesialterapeutisk sykepleie, 3 stp
- Generell og spesialkirurgisk sykepleie, 3 stp
- Profesjonell praksis i kirurgisk sykepleie, 8 stp
- Profesjonell praksis i geriatrisk sykepleie, 7 stp
- Geriatrisk sykepleie, 3 stp
- Klinisk farmakologi, 3 stp
5 semester
- Profesjonell praksis i legevakt og intensivsykepleie, 8 stp
- Profesjonell praksis i psykisk helsesykepleie, 7 stp
- Psykisk helsesykepleie, 3 stp
- Akutthjelp og intensivsykepleie, 3 stp
- Obstetrisk og gynekologisk sykepleie. Familiehelse, 3 stp
- Obstetrisk og gynekologisk sykepleie, 3 stp
- Fra listen over fritt valgfrie emner tilbudt av KK, 3 stp
6 semester
- Anvendt forskning i sykepleie, 3 stp
- Barnepleie og omsorg, 3 stp
- Profesjonell praksis i obstetrisk/gynekologisk/ onkologisk sykepleie, 7 stp.
- Profesjonell praksis i barnesykepleie, 8 stp
- Palliativ og onkologisk sykepleie, 3 stp
- Samfunnssykepleie, 3 stp
- Statistiske forskningsmetoder, 3 stp
7 semester
- Profesjonell praksis i samfunnssykepleie, 6 stp
- Barnepleie og omsorg, 3 stp
- Profesjonell bacheloroppgave, 7 stp
- Avsluttende profesjonspraksis, 14 stp
Språk
Undervisningsspråk: engelsk og litauisk
evaluering
Et evalueringssystem som bruker en ti-punkts skala vurderer kunnskap og ferdigheter gradvis gjennom semesteret. Ulike vurderingsmetoder, inkludert prøver, individuelle/gruppeaktiviteter, presentasjoner, prosjekter og praktiske oppgaver, bidrar til å måle læringsutbytte.
Den endelige karakteren omfatter både avsluttende bacheloroppgave og avsluttende praktisk eksamen. Evalueringen av avsluttende bacheloroppgave og avsluttende eksamen oppsummerer de generelle og spesielle kunnskaper og ferdigheter studenten har tilegnet seg for å oppfylle de kvalifikasjonskrav som stilles til profesjonsbachelorgraden.
Dine forelesere
Sykepleie- og helsefagkursene instrueres av tre Ph.D. innehavere og fremmedspråklige fagfolk som er praktikere som aktivt forbedrer ferdighetene sine gjennom internasjonale praksisplasser, deltar i globale prosjekter, utfører vitenskapelig forskning, presenterer på internasjonale konferanser, bidrar med artikler til globale vitenskapelige tidsskrifter og utvikler utdanningsressurser.
Videre ledes generelle kurs og de om sykepleie av utøvere fra offentlige og private organisasjoner og sykehus, og beriker studentenes læring med deres omfattende kompetanse.
I tillegg vil gjesteforelesere fra ulike utenlandske universiteter, blant annet i Hellas, Latvia, Spania, Irland og USA, diversifisere og utvide ekspertisen som er tilgjengelig ved KK. Studentene har mulighet til å dra nytte av erfaring og kunnskap som disse gjesteforeleserne deler som en del av studiet.
Lære prosess
Læreplanen fokuserer på oppgaver og samarbeidsoppgaver designet for å fremme problemløsning og kritisk tenkning. En befordrende læringssetting gir studentene mulighet til å styre studiene selv, reflektere over handlingene deres og stimulere kreativitet og innovasjon. Programmet tar sikte på å engasjere studentene aktivt i deres læringsreise, fremme diskusjoner og dialoger mellom lærere og elever under forelesninger.
Programresultat
Nyutdannede vil:
- Uavhengig vurdere planlegge, koordinere og utføre pasientbehandling på tvers av ulike helsetjenester, ved å trekke på teoretisk og praktisk kunnskap innen generell sykepleie.
- Evaluer omsorgskvalitet ved å bruke nasjonale og internasjonale standarder og regulatoriske dokumenter, og delta i anvendt vitenskapelig forskning for å forbedre sykepleierpraksis.
- Styrk pasienter, familier og lokalsamfunn i å adoptere sunn livsstil, og tilbyr uavhengig veiledning, instruksjon og støtte til de som trenger omsorg og deres støttenettverk.
- Sikre og evaluere kvaliteten på sykepleieprosedyrer, terapeutiske intervensjoner og diagnostiske undersøkelser ved bruk av avanserte sykepleieteknologier.
- Ta selvstendige tiltak for å sette i gang livreddende tiltak under akutte forhold, kriser og katastrofer.
- Levere sykepleietjenester med en helhetlig tilnærming til individuell vurdering samtidig som sikkerhetsprinsipper og miljøbevisste praksis opprettholdes.
- Engasjere seg i effektiv kommunikasjon og samarbeid med pasienter, omsorgspersoner og andre helsepersonell, og opprettholde etiske og profesjonelle standarder.
- Dele faglig kompetanse, bidra til utdanning av helsepersonell, og delta aktivt i utviklingen av feltet.