Kurs i helseplanlegging og programmering
Amsterdam, Nederland
VARIGHET
3 Weeks
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
15 Dec 2024
TIDLIGSTE STARTDATO
24 Feb 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 2 640 *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* tidlig fugleavgift: 2 112 EUR hvis betalt før 15. desember 2024
Introduksjon
Planlegging og programmering er hovedkomponenter av programledelse av enhver helsesystemaktør som regjeringer, nasjonale og internasjonale ikke-statlige organisasjoner og privat sektor: å kunne planlegge godt og sette opp effektive programmer er en nøkkelkompetanse for enhver helseprogramleder og konsulent i helsesektoren. Dette kurset er en simuleringsøvelse. Som deltakere spiller du rollen som et team av eksperter, bedt av en regjering om å skrive et forslag til en strategisk helseplan, som tar opp viktige helsebehov i en virkelig kontekst.
akkreditering
Dette kurset er også akkreditert for Master of Science in Public Health and Health Equity, organisert av KIT Institute og tropEd, et nettverk av europeiske institusjoner for høyere utdanning i internasjonal helse.
Opptak
Læreplan
Course Content
Følgende emner dekkes i løpet av kurset:
- Helseplanlegging og programmering, inkludert prinsipper om å ikke etterlate noen, menneskesentrert helsevesen, tekst om ansvarlighet og bærekraft, menneskerettigheter, likestilling og myndiggjøring av kvinner, godt styresett, rettferdige partnerskap og samfunnsdeltakelse
- Arbeid i team, kommunikasjon og gruppearbeid, konflikthåndtering, tilbakemeldingsevner
- Prosjektforslagets innhold, inkludert situasjonsanalyse; problemanalyse; valg av prioriteringer og formulering av mål med fokus på fattige, rettferdighet, godt styresett og rettigheter; intervensjoner, strategier, aktiviteter og tidsramme; prosedyrer for overvåking, evaluering og læring (MEL); institusjonelle omgivelser; et omfattende budsjett; risikoer og kritiske forutsetninger for suksess
- Presentation skills
Du vil lære og øve deg på å bruke flere planleggingsverktøy i hele prosessen: å konstruere et problemtre, utvikle et logisk rammeverk, utforme et Gantt-diagram, bruke den nominelle gruppeteknikken i en prioritert setting osv. Deltakerne roterer roller i å lede gruppeøktene.
Content
Du vil arbeide på grunnlag av et sett med dokumenter, de fleste av dem ligner på det en ekspert/rådgiver kan finne i en virkelig situasjon.
Veiledet av prinsipper om å ikke etterlate noen, menneskesentrert helsevesen, ansvarlighet og bærekraft, jobber du i små grupper gjennom de forskjellige trinnene i planleggings- og programmeringssyklusen:
- adressering av situasjonsanalyse, prioriterte behov og mål
- definere intervensjoner og indikatorer
- utvikle et budsjett og det institusjonelle oppsettet
- diskutere forutsetninger og risikoer
- tar hensyn til spørsmål om menneskerettigheter, likestilling og kvinners myndiggjøring, godt styresett, rettferdige partnerskap og samfunnsdeltakelse
Deltakerne vil lære og øve på å bruke flere planleggingsverktøy i hele prosessen: å konstruere problemtrær, et logisk rammeverk, et Gantt-diagram, en nominell gruppeteknikk i en prioritert innstilling, etc.
Dette kurset er tropEd-akkreditert og kan følges som et frittstående kurs eller som et fordypningskurs i Master i folkehelse- og helseequity-programmet.
Learning methods
Dette er en gruppesimuleringsøvelse. Deltakerne jobber mesteparten av tiden i sin gruppe på rundt åtte personer; teamarbeidsevner og konfliktløsning er også viktige komponenter i læringsutbyttet.
Det er innspill fra tilretteleggere om spesifikke tekniske problemstillinger samt om gruppearbeid og kommunikasjonsprosessen. Et peer feedback system sikrer refleksjon hos medlemmene i gruppen under øvelsen.
Bortsett fra de korte øktene for spesifikke innspill, er fasilitatorer tilgjengelige etter avtale og/eller "på forespørsel" av gruppen.
Assessment:
For deltakere som ønsker å motta kursbevis, inkludert ECTS-poeng, kreves vurdering.
Dersom du ikke ønsker å gjøre vurderingen, kan du få et bevis for oppmøte på kurset.
Programresultat
Objectives
At the end of this course, participants will be able to:
Utarbeid et klart, konsist konsistent, gjennomførbart og bærekraftig folkehelseprosjektforslag, inkludert:
- situasjonsanalyse; problemanalyse; valg av prioriteringer og formulering av mål uten å etterlate noen, rettferdighet, godt styresett og rettighetsfokus; intervensjoner, strategier, aktiviteter og tidsrammeovervåking, evaluering og læring (MEL) prosedyrer; institusjonelle omgivelser; et omfattende budsjett; risikoer og kritiske forutsetninger for suksess og bærekraftsplan
- Arbeid effektivt i et team, både som teammedlem og teamleder
- Presentere og forsvare forslaget