Bachelor i ergoterapi
Saint Joseph University of Beirut
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Beirut, Libanon
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
4 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Oct 2023
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
BERETNINGSTERAPI: ET NYT PROGRAM PÅ SAINT-JOSEPH UNIVERSITET AV BEIRUT
Carla Matta Abizeid , PhD, Lektor; Saint Joseph University , Occupational Therapy Institute, innovasjon og idrettsanlegg (CIS), Damaskus vei, BP 11-5076, Riad el Solh, Beirut 1107 2050, Libanon. E-post: [email protected];
Arbeidsterapi (OT) er et nødvendig og tydelig rehabiliterings yrke som fremdeles kommer frem i Libanon. Arbeidsterapeuter må påstå og fremme sin verdi, samt skreddersy sine tilnærminger til de spesifikke behovene, realiteter og kulturer i det libanesiske samfunnet. Arbeidsterapinstituttet (Institut d'ergothérapie - IET), i samarbeid med Universitetet i Montréal, er stolt av å delta i dette komplekse arbeidet med pedagogiske tilnærminger som sikrer at deres kandidater har både kunnskap og ferdigheter til å flytte yrket videre.
DET NYE BIDRAGET FRA UNIVERISTÉ SAINT-JOSEPH
Ved anerkjennelse av behovet for større og forbedrede arbeidsterapi-tjenester har Saint Joseph University fakultet for medisin opprettet det andre arbeidsterapiprogrammet i Libanon i samarbeid med University of Montreal. IET ønsket velkommen sin første kohorte i september 2016. IETs oppdrag er å gi en pedagogisk erfaring som er kompetansebasert og bygger på pedagogiske tilnærminger som støttes av bevis (Dole, Bloom,
Det nye USJ OT lisensprogrammet tar sikte på å oppdatere yrketerapi praksis i et bevisbasert yrkesparadigm som er komplementær til den biomedisinske modellen. Programmet er basert på en ferdighetsbasert tilnærming, og verdien av OT-programmet ved Saint-Joseph University er bruk av problembasert læring (PBL). PBL letter og gir studentene mulighet til å bruke kunnskap til nye situasjoner. Studentene står overfor kontekstualiserte, ustrukturerte problemer, og blir bedt om å undersøke, oppdage og rettferdiggjøre meningsfulle løsninger. (Duch, Groh
HVA ER ARBEIDSTERAPI?
OT er et helsepersonell som hjelper folk i alle aldre til å utføre sine daglige aktiviteter som terapeutisk medium for å gjøre det mulig for sine kunder å leve sitt liv på en uavhengig og autonom måte, uansett hvilken skade, sykdom eller funksjonshemning som kan forhindre dem i å gjøre det. Når folk ikke klarer å utføre sine yrker på grunn av en ulykke, en patologi, et handikap ..., når de ikke er fornøyd med måten de gjør på dem, eller når miljøbarrierer eksisterer, gir arbeidsterapi dem mulighet til å finne forskjellige måter å kunne leve sitt liv fullt ut og være fornøyd med måten de utfører sine yrker på.
Hvorfor skulle jeg trenge yrkesterapi?
Når du opplever en ulykke eller en helsetilstand, kan dine yrker hindres og forstyrres. For eksempel kan leddgikt gjøre de enkleste aktivitetene, for eksempel å bli kledd, vanskelig på grunn av smerten det forårsaker. Kognitive virkninger, som for eksempel i Alzheimers sykdom, kan påvirke hukommelse og organisatoriske ferdigheter, noe som kan hindre eldste fra å bo hjemme trygt. Psykiske problemer kan forhindre folk i å samhandle effektivt med andre, og dermed få dem til å møte mange barrierer når man ser etter en jobb eller bor alene. OT gjør folk i stand til å engasjere seg og utføre de yrkene som er meningsfylte og viktige for dem.
Kort sagt vil en ergoterapeut holde intervensjon fokusert på dine behov og dine verdier og tillate deg å oppfylle dine yrkesmål uansett din helsetilstand, funksjonshemning eller risikofaktorer.
HVORDAN GJØR ARBEIDBEHANDLINGER?
Arbeidsterapeuter arbeider i en rekke innstillinger, inkludert:
- Hjem og Fellesskap: Hjemmehjelp, privatpraksis, helsestyrelser, samfunnshelsesentre, klinikker ...
- Institusjoner: Sykehus, rehabiliteringssentre, psykiatriske institusjoner, korrektive institusjoner, rekreasjonssentre, skoler, universiteter og høyskoler og forskningsinstitusjoner.
- Næringsliv: Bedrifter, rehabiliteringsselskaper, forsikringsselskaper og arkitektfirmaer.
- Regjeringen: Alle nivåer av regjeringsrådgivning innen helsefremmende formål, forebygging / ledelse, funksjonshemming, yrkes- / helseplanlegging og internasjonal rehabiliteringsprogramutvikling.
HVA OM OCCUPATIONAL THERAPY IN LEBANON?
Arbeidsterapi som yrke dateres tilbake til første verdenskrig (Meyer, 1922). Det er en bevisbasert rehabiliteringsdisiplin som har til formål å fremme individers og gruppers helse, samt deres deltakelse i samfunnet, gjennom bruk av yrker og aktiviteter som både et "medium for handling og utfall" (kanadisk forening for ergoterapeuter , 2012, s. 2). I Libanon er den institusjonelle historien til ergoterapi relativt ny. De første yrkesbehandlingsprogramutøvere ble uteksaminert fra Libanesiske universitet i 2001, og politikk (lov 208) som styrer retten til å praktisere, har vært på plass siden 2012 (Matta Abizeid, 2016).
Det nåværende behovet for ergoterapi for libanesiske personer med funksjonshemming, og deres familier er ubestridelig (Ghoussoub, El Hage, Moustapha, Moussa, Ibrahim
Læreplanen
Læreplanen på IET er et dobbeltsidig program: Det akademiske målet er rettet mot å mestre vitenskapelige ferdigheter i oppkjøp og forskning, og det faglige målet rettet mot kliniske kompetanser innen omsorg og rehabilitering. Det legges vekt på praktisk læring av rehabiliterings- og omstillingsmetoder. En stor del fokuserer på å analysere samspillet mellom personen, hans yrke og miljøet for å arbeide for optimal autonomi.
Arbeidsterapiplanen tar sikte på å utvikle ferdigheter til å svare på helse, uavhengighet og livskvalitet hos mennesker i sammenheng med arbeid i et interprofessional miljø.
Hensikten med arbeidstilsynets treningsregister er å profesjonalisere studentens sti, som gradvis bygger elementene i sin kompetanse gjennom oppkjøp av kunnskaper og ferdigheter, holdninger og atferd i arbeidsterapi-innstillingen.
Studenten blir ledet til å bli en selvstendig, ansvarlig og reflekterende utøver, det vil si en profesjonell som er i stand til å analysere alle helsemessige forhold, ta avgjørelser innenfor rammen av hans rolle og lederinnsats alene og i et interprofessional team eller ring på den mest kompetente personen. Han utvikler ressurser i teoretisk og metodologisk kunnskap, gestural ferdigheter og mellommenneskelige ferdigheter. Han bygger sin ferdighetsportefølje og forbereder sitt profesjonelle prosjekt. Han lærer å kjenne igjen sine følelser og bruke dem med den nødvendige faglige avstanden. Han utvikler sin kritiske og spørrende evne. Han utvikler profesjonell etikk som gjør at han kan ta informerte beslutninger og handle med selvstendighet og ansvar innen hans funksjon, og respektere regler for deontologi.
Utdannet i klinisk resonnement og kritisk refleksjon, er den utdannede profesjonelle kompetent, i stand til raskt å integrere ny kunnskap og vet hvordan man kan tilpasse seg ulike situasjoner.
ADGANG
- Tidlig opptak: på filstudie
- Vanlig opptak: ved inngangseksamen
Studieres varighet:
- Studietid: 4 år
- Antall studiepoeng: 240 studiepoeng