MSc i veterinærsykepleie med hovedfag i veterinærsykepleie
Uppsala, Sverige
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
15 Jan 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
SEK 390 000 *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* borgere fra land utenfor EU/EØS og Sveits er pålagt å betale søknads- og skolepenger
Introduksjon
MSc med hovedfag i veterinærsykepleie gir deg et godt grunnlag for videreutdanning og kunnskap for bærekraftig og etisk å drive utviklingsarbeid, innovasjon og arbeid innen dyrehelsetjenesten i dag og i fremtiden.
Programmet tar utgangspunkt i relevante vitenskapelige, samfunnsmessige og etiske aspekter med klar tilknytning til forskning og næringsliv innen dyrehelse og medisinsk omsorg. Studiene gir deg dybdekunnskap innen blant annet dyrepleie innen medisin, kirurgi, anestesiologi, akutt/intensiv, og rehabilitering.
En mastergrad i veterinærsykepleie innebærer ikke mulighet for å søke lisensiert som veterinærsykepleier.
Studiet gir bred kunnskap om feltet, inngående teoretisk og metodisk kunnskap innen dyrehelse og medisinsk omsorg, samt innsikt i aktuell forsknings- og utviklingsarbeid. Ferdigheter i å jobbe selvstendig og i gruppe, søke ny og relevant kunnskap, og uttrykke seg skriftlig og muntlig øves kontinuerlig i løpet av programmet.
Programmet legger vekt på evnen til å analysere løsninger fra et etisk, effektivt og bærekraftig perspektiv. Utdanningen omfatter også tilbakevendende deler av en faglig tilnærming f.eks samarbeid innenfor og mellom profesjoner, samt kommunikasjon. Studiet avsluttes med et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng, med mulighet til å anvende kunnskap og ferdigheter i en aktuell problemstilling innen hovedområdet. Studiene gir god kunnskap om vitenskapsteori og et godt grunnlag for videreutdanning.
Masterstudiet i veterinærsykepleie kan føre til doktorgradsstudier og gi studentene den kunnskapen som er nødvendig for å jobbe både bærekraftig og etisk med utvikling, innovasjon og veterinærsykepleie. Programmet trekker på relevante vitenskapelige, sosiale og etiske elementer med klare koblinger til forskning, industri og fremtidens yrkesrolle.
Internasjonalisering er muliggjort gjennom samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner i utlandet som tilbyr bachelorstudier i veterinærsykepleie. Takket være disse samarbeidene er det mulig å gjennomføre studiebesøk, og og prosjekter og jobbe med det selvstendige prosjektet i utlandet.
Opptak
Læreplan
The Degree of Master of Science with the stated major will be awarded upon successful completion of 120 credits, of which 90 must be from second-cycle courses that meet the following requirements:
- minimum 30 studiepoeng emner med spesialisert studium i hovedfaget (A1N; A1F);
- minimum 30 studiepoeng fra et gradsprosjekt i hovedstudieretningen (Masteravhandling/A2E).
I tillegg må studentene ha fullført en bachelorgrad, en faglig kvalifikasjon som omfatter minimum 180 studiepoeng, eller ha tilsvarende kvalifikasjoner fra utlandet.
The Degree of Master of Science (120 credits) may contain a maximum of 30 credits from first-cycle courses, provided these credits were not included in a Degree of Bachelor or its equivalent.
Content
Programme description
Masterstudiet i veterinærsykepleie kan føre til doktorgradsstudier og gir studentene den kunnskapen som er nødvendig for å jobbe både bærekraftig og etisk med utvikling, innovasjon og veterinærsykepleie. Programmet trekker på relevante vitenskapelige, sosiale og etiske elementer med klare koblinger til forskning, industri og fremtidens yrkesrolle.
Internasjonalisering er muliggjort gjennom samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner i utlandet som tilbyr bachelorstudier i veterinærsykepleie. Takket være disse samarbeidene er det mulig å gjennomføre studiebesøk, prosjekter og jobbe med det selvstendige prosjektet i utlandet.
During their first year, students will take a range of closely linked courses. In the second year, students choose further courses and complete an independent project. They will develop both broad subject knowledge and an in-depth understanding of the theoretical knowledge and methods in veterinary science. Students will also gain insight into research and development work. Students will develop skills for working both independently and in groups, and for seeking new and relevant knowledge. Throughout the programme, students will have the opportunity to practise their written and oral skills. The programme emphasises the ability to apply ethical, efficient and sustainable perspectives to analysing solutions, and includes elements of professional attitudes. Throughout the programme, students will learn about and practise communication and collaboration skills with other professionals and animal owners.
The first year provides students with a good understanding of the philosophy of science thus preparing them for their independent project, and teaches scientific approaches relevant to their future careers. The programme provides students with advanced knowledge of veterinary nursing, medicine and surgery, assessment and treatment methods for rehabilitation and veterinary nursing for anaesthesiology and emergency/intensive care.
In-depth subject study continues during the second year of the programme. Knowledge is applied to relevant projects and is used in discussions with societal stakeholders. The programme concludes with an independent degree project worth 30 credits, in which students can apply their knowledge and skills to a relevant topic in their major. The programme provides students with a good understanding of the philosophy of science and creates a solid basis for doctoral studies.
The programme is taught in English.
Courses in the programme
Year 1
- Veterinary nursing- a scientific approach, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary nursing within emergency and intensive care, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary rehabilitation- principles and scientific fundaments, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Medical and surgical veterinary nursing 1, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
Year 2
- Veterinary nursing within anaesthesiology, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary rehabilitation – evidence-based practice, 15 credits (Veterinary nursing, A1F)
- Medical and surgical veterinary nursing 2, 15 credits (Veterinary nursing, A1F)
- Independent project in Veterinary Nursing, 30 credits (Veterinary nursing, A2E)
The courses offered may change during the programme. Decisions on the courses offered are taken well in advance of the next academic year.
Each course on the programme has its own syllabus that describes the course content and other specifics. Detailed information on when the courses are offered is available on the SLU student web.
Programresultat
The general objectives for first- and second-cycle courses and programmes are specified in the Swedish Higher Education Act (Chapter 1, Sections 8–9).
Objectives for a Degree
I samsvar med vedlegget til förordningen för Swedish University of Agricultural Sciences , for en mastergrad (120 studiepoeng), må studenten oppfylle følgende mål:
Knowledge and understanding
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Vise kunnskap og forståelse innen hovedfaget, herunder bred kunnskap om feltet og en betydelig grad av spesialisert kunnskap innen enkelte områder av feltet, i tillegg til innsikt i løpende forsknings- og utviklingsarbeid. Studenten skal også vise inngående kunnskap om metodikk i hovedfaget.
Competence and skills
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Vise evne til kritisk og systematisk integrering av kunnskap og analysere, vurdere og håndtere komplekse fenomener, problemstillinger og situasjoner selv med begrenset informasjon.
- Demonstrere evnen til å identifisere og formulere problemstillinger kritisk, autonomt og kreativt, samt å planlegge og ved hjelp av hensiktsmessige metoder påta seg spesialiserte oppgaver innenfor forhåndsbestemte tidsrammer og på den måten bidra til kunnskapsdannelse samt evne til å evaluere dette arbeidet.
- Demonstrate the ability in speech and writing both nationally and internationally to report clearly and discuss his or her conclusions and the knowledge and arguments on which they are based in dialogue with different audiences, and
- Demonstrate the skills required for participation in research and development work or autonomous employment in some other qualified capacity.
Judgement and approach
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Demonstrere evne til å foreta vurderinger i hovedfaget basert på relevante disiplinære, sosiale og etiske hensyn og også vise bevissthet om etiske aspekter ved forsknings- og utviklingsarbeid.
- Demonstrate insight into the possibilities and limitations of research, its role in society and the responsibility of the individual for how it is used, and
- Demonstrate the ability to identify the personal need for further knowledge and take responsibility for his or her ongoing learning.