
International Undergraduate Program (IUP) i farmasi
Special Region of Yogyakarta, Indonesia
VARIGHET
8 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Aug 2025
STUDIEAVGIFT
IDR 30 000 000 / per semester
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Bachelor in Pharmacy International Undergraduate Program gir studentene grunnleggende og klinisk kunnskap og ferdigheter knyttet til farmasi, som dekker områder som legemiddelutvikling, farmasøytisk teknologi, klinisk farmasi og sosial- og samfunnsfarmasi.
Programmet er designet for å fullføres i løpet av 4 år med totalt 149 studiepoeng semesterenheter, tilsvarende 254 studiepoeng, inkludert 6 CSUer med intra-klynge og ekstra-klynge tverrfaglige valgfag.
I det siste året av programmet er studentene pålagt å delta i et samfunnsstyrkingsprogram og gjennomføre forskningsstudier. Emnet støtter studentenes læringsfrihet ved å legge til rette for aktiviteter utenfor Bachelor i farmasiprogrammet. Eksterne aktiviteter utenom Studieprogrammet kan overføres til tilsvarende emner innenfor Bachelor i farmasiprogrammet.
Studenter i International Undergraduate Program (IUP) må engasjere seg i internasjonale mobilitetsaktiviteter, som kan inkludere kurs, forskning eller samfunnsstyrkende prosjekter utført med internasjonale akademiske institusjoner, forskningsinstitusjoner eller industri-/helseinstitusjonspartnere. Den internasjonale mobilitetskomponenten bør dekke minst 4 CSUer (tilsvarer 4 uker med aktiviteter) og kan strekke seg til opptil 20 CSUer (tilsvarer 6 måneder).
Syn
Visjonen til Bachelor in Pharmacy Programme er å være en pioner innen farmasi grunnutdanning som utmerker seg på nasjonalt nivå og internasjonalt nivå, samt tjener interessene til nasjonen og menneskeheten gjennomsyret av Pancasila.
Oppdrag
- Gi en farmasiutdanning som får nasjonal og internasjonal anerkjennelse
- Utføre forskning innen farmasi basert på vitenskap og teknologi for å løse helse- og humanitære problemer
- Utføre samfunnstjeneste som gagner samfunnets velferd
Læreplan
Semester I
- Pancasila
- Human Anatomy and Physiology
- Pharmaceutics I
- Fysisk apotek I
- Grunnleggende farmasøytisk kjemi
- Organic Chemistry I
- Cellebiologi-mikrobiologi
- Character Building
Semester II
- Civic
- Farmasi II
- Fysisk farmasi II
- Religion
- Analytisk kjemi I
- Organic Chemistry II
- Farmasøytisk biokjemi
- Sosial atferdsvitenskap for farmasi
- English Communication Skills
- Tverrfaglig valgfag I
Semester III
- Pharmacology
- Molecular Biology
- Formulering og teknologi: Fast doseringsform
- Analytisk kjemi II
- Medicinal Chemistry
- Pharmacy Management
- Forskningsmetodikk og farmasøytisk statistikk
- Bahasa Indonesia og vitenskapelig skriving
- Pharmacokinetics
- Engelsk for apotek
Semester IV
- Pharmacotherapy I
- Eksperimentell farmakologi og toksikologi I
- Toxicology
- Pharmacology II
- Formulering og teknologi: Flytende og halvfast doseringsform
- Chromatography
- Produktstabilitet
- Farmakognosi – fytokjemi
- Farmasøytisk immunologi
- Ethics and Leadership
Semester V
- Biofarmasøytikk
- Rusmiddelutdanning og informasjon
- Farmakoepidemiologi
- Pharmaceutical Care
- Analyse av narkotika, kosmetikk og mat
- Pharmacotherapy II
- Eksperimentell farmakologi og toksikologi I
- Terapeutisk medikamentovervåking/klinisk farmakokinetisk
- Teknologi for utvinning av naturressurser
- Professionalism
Semester VI
- Formulering og teknologi: Steril doseringsform
- Phytotherapy
- Farmakoterapi III
- Medikamentleveringssystem
- God produksjonsskikk
- Pharmacoeconomics
- Klinisk farmasi I
- Sammensetning og dispensering
- Radiofarmasøytisk og kjemoterapi
- Pharmaceutical Biotechnology
- Public Speaking
Semester VII
- Valgfagspakker
- Elective
- Klinisk farmasi II
- Nasjonalt helsevesen
- Tverrfaglig valgfag II
- Sosio-entreprenørskap
Semester VIII
- Thesis Writing
- Studenttjenestelæring
- Fellesskapskommunikasjon
- Knowledge Management Applications
- Soft Skills
Programresultat
For å oppnå programmets utdanningsresultater setter Bachelor of Pharmacy-programmet følgende læringsutbytte som kandidatene forventes på:
- Å demonstrere Pancasilas verdier og bevissthet om nasjonens og statens interesser. (A1)
- Å demonstrere ærlighet, ansvar, selvtillit, emosjonell modenhet, etikk og bevissthet om å være en livslang elev. (A2)
- Å beherske begrepet akademisk integritet innen farmasi generelt og plagiatbegrepet spesielt, når det gjelder type plagiat, konsekvensene av lovbruddet og dets forebyggende innsats. (K1)
- Å mestre kommunikasjonsprinsipper og -teknikker, tilpasse seg nye miljøer og banebrytende teknologi, og bygge mellommenneskelige og tverrprofesjonelle relasjoner. (K2)
- Å mestre prinsippene for ledelse og ledelse, som er effektive og effektive i å utføre oppgaver. (K3)
- Å søke, evaluere og gi informasjon om farmasøytiske produkter, tilsetningsstoffer og medisinsk utstyr, og deres rasjonelle bruk. (K4)
- Å kunne opptre profesjonelt og ansvarlig i henhold til lovbestemmelser, farmasøytiske normer og etikk. (K5)
- Å kunne identifisere og løse problemer knyttet til effekt og sikkerhet av farmasøytiske produkter basert på de nyeste vitenskapelige prinsippene for å optimalisere terapi. (S1)
- Å kunne implementere de nyeste vitenskapelige og farmasøytiske teknologiene innen design, produksjon, kvalitetssikring og distribusjon av farmasøytiske produkter. (S2)
- Å kunne utføre tjenester (forberede, sammensette, dispensere og gi informasjon og opplæring) på farmasøytiske produkter i henhold til prosedyren (i henhold til pasientens behov sammen med farmasøytiske produkters kvalitetssikring). (S3)
- Å mestre vitenskapen og teknologien for utvikling og forskning innen farmasi, spesielt de som er basert på indonesisk naturrikdom og lokal visdom for å løse globale helseproblemer, og utvikle seg bærekraftig. (S4)
- Å kunne anvende logisk, kritisk, systematisk og innovativ tenkning ved å utnytte informasjonsteknologi til å produsere løsninger realisert i vitenskapelige dokumenter og implementering av kompetanseområder med integritet. (G1)
- Å kunne utvikle nettverk, være tilpasningsdyktig, kreativ og bidra, gi veiledning, evaluere og ta beslutninger for å vise selvstendige og gruppeprestasjoner for å anvende kunnskap i samfunnslivet. (G2)