
Master i klinisk farmasi
Special Region of Yogyakarta, Indonesia
VARIGHET
4 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Aug 2025
STUDIEAVGIFT
IDR 18 000 000 / per semester
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Masterprogrammet i klinisk farmasi gir farmasøyter ekspertise på klinikker og muligheten til å samarbeide med andre helsepersonell for å gi optimal helsehjelp. Studiet er utformet med vekt på å mestre teoriene og den kliniske praksisen; derfor vil resultatene av dette programmet være bærebjelken i farmasøytfaget som forventet. Det har blitt akkreditert både nasjonalt og internasjonalt akkreditert (av Akkreditierungsagentur für Studiengänge der Ingenieurwissenschaften, der Informatik, der Naturwissenschaften und der Mathematik e. V (ASIIN) siden 2020). Programmet er designet for å fullføres i 4 semestre med totalt 43 studiepoeng semesterenheter (CSU-er) bestående av forelesninger (18 CSU-er), klinisk praksis (15 CSU-er) og avhandling (10 CSU-er).
Første semester inkluderer forelesninger, og andre semester inkluderer forelesninger, forberedelse av oppgaveforslag og klinisk praksis. Tredje semester og fjerde semester dekker klinisk praksis, oppgavearbeid og skriving av publisering. Masterstudentene er pålagt å delta i et samfunnsstyrkingsprogram før de fullfører studiet. De har også muligheten til å gjøre internasjonale mobilitetsaktiviteter, som kan inkludere praksisplasser i malaysiske og thailandske sykehus, forskning ved å gå sammen med veiledning med institusjonspartnere og deltakelse i internasjonale seminarer. Kandidaten ved Masterprogrammet i klinisk farmasi ved UGM vil oppnå tittelen M.Clin.Pharm.
Syn
Visjonen til Master of Clinical Pharmacy er å være en pioner innen masterutdanning i klinisk farmasi som er internasjonalt anerkjent, utmerket, ledende og profesjonell innen kliniske farmasitjenester basert på etikk og moralsk kultur i nasjonen.
Studieoppdrag
Oppdragene til Master of Clinical Pharmacy er å:
- Å gi utmerket, innovativ og effektiv masterutdanning i klinisk farmasi nasjonalt og internasjonalt
- Å drive og fremme utdanning, forskning og samfunnstjeneste i tråd med fremskritt innen vitenskap og teknologi i klinisk farmasi, samtidig som man opprettholder etikk og moral, forankret i Pancasila, og tjener nasjonens og menneskehetens interesser
Galleri
Læreplan
Masterprogrammet i klinisk farmasi tilbyr 43 43 studiepoeng semesterenheter (CSUer) bestående av forelesninger (18 CSUer), klinisk praksis (15 CSUer) og avhandling (10 CSUer). Første semester inkluderer forelesninger, andre semester inkluderer forelesninger, forberedelse av oppgaveforslag og klinisk praksis, og tredje semester og fjerde semester omfatter klinisk praksis, oppgavearbeid og skriving av publisering.
Semester I
- Avansert farmasipraksis
- Avansert farmakoterapi i sentralnervesystemet, luftveiene og gastrointestinale
- Avansert farmakoterapi i systemet for kardiovaskulær, nyre og endokrin
- Avansert farmakoterapi innen immunologisk system, kreft og infeksjonssykdommer
Semester II
- Thesis I
- Elective Course
- Klinisk praksis i indremedisin
- Valgfag klinisk praksis I
Semester III og IV
- Klinisk praksis i geriatri
- Valgfag klinisk praksis II
- Valgfag klinisk praksis III
- Thesis II
Elective Courses
- Pharmacogenetics and Pharmacogenomics
- Komplementær og alternativ medisin
- Klinisk toksikologi
- Pharmacoeconomics
- Emergency and Critical Care Medicine
- Onkologisk terapi
- Farmakologi av inflammatoriske og infeksjonsmedisiner
- Farmakologi av nyre- og kardiovaskulære legemidler
- Tropisk medisin
- Pediatrisk farmasøytisk omsorg
- Farmasøytisk omsorg i psykiatrisk
- Tverrprofesjonell utdanning
Valgfag klinisk praksis
- Klinisk praksis i pediatri
- Klinisk praksis i nevrologi
- Klinisk praksis i onkologi
- Klinisk praksis i kardiologi
- Klinisk praksis i intensivavdelingen
- Klinisk praksis i narkotikainformasjonstjenester
- Klinisk praksis i psykiatri
Programresultat
Programmets pedagogiske mål er å produsere kliniske farmasøyter som er:
- Profesjonell innen tjenester og utdanning, basert på forskningsbevis og/eller utvikling av de nyeste vitenskapene
- Kunne praktisere tverrprofesjonelt samarbeid med annet helsepersonell eller andre ansatte involvert i helsetjenester og ha lederkompetanse
- Kunne tilrettelegge tilnærminger for å løse ulike helseproblemer nasjonalt og globalt, spesielt i den geriatriske befolkningen, gjennom evidensbasert
- Kunne ta høyere utdanning formelt eller uformell